História Tudósnaptár
História - Tudósnaptár
Kattintson!
H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Előzetes   Emlékeztető   Javaslatok?   Olvass el!NEW!

A,Á B C CS D E,É F G GY H I,Í J K L M N NY O,Ó Ö,Ő P Q R S SZ T U,Ú V W X Y Z ZS  ^    Név:  
Barényi Béla
Hirtenberg, Ausztria, 1907. márc. 1. - Böblingen, 1997. máj. 30.

Magyar származású osztrák feltaláló, gépészmérnök
1926-ban végzett a bécsi Műszaki Egyetemen. 16 éves korában jelentette be első szabadalmát, és 1925-ben elkészített egy "népautó" terveit, amelynek legfontosabb jellemzői: központi csőalváz, léghűtéses, boxer elrendezésű négyhengeres négyütemű farmotor szokatlanul rövid (ma biztonságinak nevezett) kormányoszlop. 10 évvel később ez az alapja Ferdinand Porsche Volkswagen terveinek. Fiatal mérnökként Bécsben az Austro-Fiatnál, majd 1930-34 között Frankfurtban az Adlernél karosszéria-konstruktőrként tevékenykedett. Rövid berlini és Párizsi kitérő után 1939-től haláláig hű marad a stuttgarti Daimler-Benzhez. 1961-től a távlati személygépkocsi-fejlesztési osztály vezetője, 1965-től főmérnök. Több mint 2500 találmányát szabadalmaztatta. A passzív biztonság alapvető fogalmai, köztük a biztonsági kormányoszlop, a süllyesztett ablaktörlőlapát, az oldalsó ütközésvédelem, a formatartó utastér és tervezett deformációjú kocsiorr és -far az ő nevéhez fűződnek. Ma már minden személyautó kialakításakor figyelembe veszik a Barényi-féle passzív biztonsági irányelveket. Munkásságát megbecsülték. 1994-től az Automobilizmus Híres Emberei Csarnokában 150 kiválóság között ismertetik tevékenységét.

Web dokumentumok

 

  KFKI Home >  NEW >  História - Tudósnaptár Copyright info