ZSÉLYI ALADÁR (Bussa, 1883. dec.
12. -
Budapest, 1914. júl. 1.)
A
századfordulót követő évtized „leglátványosabb” technikai újdonsága a
motoros
repülőgép volt. Világszerte számos gépszerkesztő próbálkozott az új
légi
közlekedési eszköz megépítésével s a konstrukciók gyakorlati
kipróbálásával. Az
új technikának rövidesen Magyarországon is nagy tábora támadt.
Budapesten, a
Rákosmezőn lelkes emberek sokasága fogott hozzá repülési kísérleteihez.
Az
aviatika magyar úttörői többségükben amatőr próbálkozók voltak: akadt
közöttük
gépkocsivezető, gyógyszerész, ügyvéd, lakatosmester. Alig néhány
kísérletezőnek
volt mérnöki diplomája. A legjelentősebb, egyben a legképzettebb
egykori magyar
géptervező-aviatikus Zs. A. volt.
Harmadéves
gépészmérnök-hallgató volt a budapesti József Műegyetemen, amikor az
első
sikeres repülések hírét hallotta. Figyelme már ekkor az aviatika felé
fordult.
Oklevelének megszerzése után az aerodinamika területére specializálta
magát.
1909-ben írta „A repülőgéptechnika alapelvei” című könyvét, mely három
kiadásban
jelent meg. Ezt a művét Németországban is kiadták.
Zs.
A. hazánkban elsőként épített, 1910-ben, aerodinamikai és
szilárdságtani számítások
alapján tervezett repülőgépet. 1909-1914 között három
repülőgépkonstrukcióját
valósította meg. Konstrukcióit több eredeti megoldás jellemezte. Ilyen
volt a
Zsélyi-féle kormánymű, a rugózó futószerkezet, valamint a csúszótalp
újszerű beépítése.
1912-ben
Melczer Tiborral - Bánki Donát műegyetemi professzor adjunktusával -
részletes
tervet dolgozott ki egy 30 személyes utasszállító repülőgépre. Ezt a
tervet „A
nagy aeroplánok kérdése” című tanulmányukban tették közzé.
Felismerve
az akkoriban általánosan használt dugattyús repülőgép-motorok
fogyatékosságait,
Magyarországon ő kísérletezett először gázturbinával. 1913-ban került
ki a
nyomdából „A gázturbina. Kísérletek az új hőerőgép megalkotására” című
könyve,
amelyben nemcsak a gép létrehozásának a problémáit ismertette, hanem a
saját
eredményeiről is beszámolt.
A
gázturbina mindkét alaptípusával, nevezetesen mind az állandó nyomású,
mind az
állandó térfogatú (más néven explóziós) turbinával foglalkozott. Az
állandó nyomású
turbinához kísérleti szabaddugattyús kompresszort szerkesztett és
épített meg.
Kidolgozott egy viszonylag egyszerű felépítésű explóziós gázturbinát
is.
Gépkísérleteit a Műegyetemen, a Bánki-tanszék laboratóriumában hajtotta
végre.
Ma
már
tudjuk, hogy ezek a próbálkozások messze megelőzték a korukat. A
repülőgépek
dugattyús motoros hajtóművei még jó negyedszázadig - nagyjából a
második
világháborúig - lépést tudták tartani a növekvő sebességi
követelményekkel. A
gázturbina kifejlesztése csak akkor válhatott időszerűvé, amikor
évtizedek
múltán a nagy termikus szilárdságú szerkezeti anyagok már a géptervezők
rendelkezésére állottak.
1914-ben egy repülése során leszállás közben a Rákosmezőn nyílt kartörés érte. A látszólag kisebb jelentőségű baleset alkalmával azonban tetanuszfertőzést kapott, állapota egyre súlyosabbá vált, végül több hétig tartó szenvedés után elhunyt.
Irodalom
BRODSZKY
Dezső:
A gázturbina magyar úttörői. Járművek, Mezőgazdasági Gépek, 1955.;
Évfordulóink, 1983.
Nagy
István György