YBL MIKLÓS (Székesfehérvár, 1814. ápr. 6.- Budapest, 1891. jan. 22.)
Polgárcsaládból származott, édesapja kereskedő volt Székesfehérvárott.
Bécsben folytatott műegyetemi tanulmányokat, majd Pollack Mihályhoz került,
akinek környezetében négy évig (1836-ig) tanulta a mesterséget. Ezt követően
1842-ig Münchenben tökéletesítette építészeti ismereteit. Tanulmányaiban
fontos szerepe volt itáliai utazásának, amelynek során Lombardiában,
Venetóban és Toscanában járt.
Első építészeti munkái során még mestereinek építkezésein működött, majd
itáliai tanulmányútját követően társult Pollack fiával, Ágosttal, akivel
közösen dolgozott az ikervári Batthyány-kastély átépítésén (1847). Az első
önálló műve a fóti templom volt, amelyre a megbízást 1845-hen kapta Károlyi
Istvántól. Az együttes (a templom egybeépült a plébániával és az iskolával)
Ybl kompozícióteremtő erejét dicséri. Romantikus stílusban tervezte,
formálásában igyekezett új megoldásokat alkalmazni, ami (a német és osztrák
előképektől eltérően) keleti dekoratív elemek felhasználását jelentette.
Ez a romantikus szemlélet figyelhető meg első fővárosi épületén, az ún.
Unger-házon (terv:1851-52) és az elpusztult Nemzeti Lovarda épületén is. A
Budai Takarékpénztár (szintén elpusztult) épületén azonban már megjelentek a
neoreneszánsz stílusjegyei. Ez a tendencia elsősorban az udvar
kialakításában érvényesült, ahol a három egymás feletti íves árkádsor az
itáliai reneszánsz paloták udvarát idézte. A kiformálódó új stílus fontos
állomása volt a Magyar Tudományos Akadémia székházára benyújtott pályaterv.
Yhl tervét a benyújtást követően visszavonta, így az nem vehetett részt a
versenyben. Építészeti értékeit tekintve, Stüler győztes tervéhez
hasonlítva, Ybl terve valóban nehézkesebb, Az átdolgozás azonban egy
Stüleréhez fogható, könnyedebb Akadémia-tervet eredményezhetett volna.
Neoreneszánsz stílusának érett alkotásai a hetvenes években létesültek. A
Vámház (a mai közgazdasági egyetem) homlokzatán továbbfejlesztette az
Akadémia-terv rendszerét; a rizalitok, az oszlopos-íves motívumok, a párkány
és a többi klasz-szikus elem harmonikus egységgé ötvöződtek. Talán Ybl
legnagyszerűbb művének lehet tekinteni az Operaházat (1875-84 között épült).
Kialakításában kétségtelenül érezni a párizsi (Charles Garnier) és a drezdai
(Gottfried Semper), valamint a bécsi (August Siccardsburg és Eduard Van der
Nüll) operaházának hatását, amennyiben az azok által megteremtett típusnak
egy változatát alkotta meg Pesten. Ybl elvetette a kétoldali díszlépcsőknek
a homlokzaton való megjelenítését, és a bejárati csarnokot az épület
főhomlokzatára helyezte, amelyet az észak-itáliai későreneszánsz
hangulatában alakított ki. A tömegalakításban nem választotta külön a
nézőteret, a színpadot és a zsinórpadlást, hanem az egészet egyetlen íves
tetőzet alatt foglalta össze. A külső szobrászati díszítése, valamint a
belső monumentális freskója (Lotz Károly) harmonikusan egészítik ki Ybl
architekturáját, és együtt az épületet vitathatatlanul Európa egyik legszebb
színházi épületévé teszik. Már a nyolcvanas évekre húzódik át a budai
Várkertbazár (1882-ben fejezték be), valamint a Bazilika építése. Ez
utóbbinál Hild József örökébe lépett, és az eredeti terveket reneszánsz
ízlésben fogalmazta át. Az ő műve a nagyszabású kupola kiképzése is.
Y. M. életművében az utolsó nagyszabású vállalkozás a budai várpalota
kiképzése, ahol a krisztinavárosi szárny építése fűződik nevéhez.
Y. M. építészete a kezdeti romantikus korszaka után a neoreneszánsz
stílusban bontakozott ki, amelynek kétségtelenül európai színvonalú
képviselője volt. Irodalom
YBL Ervin: Y. M. Bp., 1956.; GERŐ László: Építészetünk kialakulása a 19.
század második felében. Építés- és Közlekedéstudományi Közlemények, 1964.
Hajnóczi Gábor