VERMES MIKLÓS (Sopron, 1905. ápr. 3.- Budapest, 1990, ápr. 4.)
Ugyanabba a soproni evangélikus líceumba járt, ahol Mikola Sándor, Rátz
László és Renner János érettségiztek. Csakhogy amíg a felsorolt három,
később híressé vált tanárt annak idején id. Renner János, Eötvös Loránd
egyik tudós tanár tanítványa nyugodt körülmények között taníthatta
matematikára, fizikára, s közvetve a tanítás művészetére, V. M. középiskolai
éveit az első világháború, az azt követő országos összeomlás, forradalmak és
ellenforradalmak, az elcsatolás és Sopron visszacsatolásának izgalmai
árnyékolták be. Nem sok alkalom adódott a tanári munka szépségeinek
megismerésére.
Szülei szerény jövedelmű postahivatalnokok voltak, az egyetemi taníttatás
költségeit aligha fedezhették volna. Vermes ezért tanárnak jelentkezett, így
tudott bekerülni az Eötvös Collegiumba (Szalay Sándor, Keresztúri Dezső
lettek a szobatársai). Reál érdeklődésű és tehetségű lévén matematika,
fizika és kémia előadásokat hallgatott és mindhárom tárgyból megszerezte a
tanári oklevelet 1928-ban, a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem
bölcsész karán. Díjtalan tanársegédként kezdett dolgozni az egyetem II. sz.
kémiai intézetében, miközben óraadó tanárként tanított a fasori evangélikus
gimnáziumban, ahol akkor már Mikola Sándor volt az igazgató. 1929-ben
doktorált fizikából mint fő tárgyból, valamint matematikából és kémiából,
mint melléktárgyakból a Tudományegyetemen. Doktori disszertációjának címe:
"Az elektroncsövek erősítésének és egyenirányításának általános tárgyalása."
E tárgybeli kutatásait német és magyar nyelven publikálta az Annalen der
Physik és a Természettudományi Közlöny lapjain. Németül gyerekkora óta,
anyanyelvi szinten beszélt.
1935-ben véglegesítették a fasori evangélikus gimnáziumban, az akkor
nyugdíjba ment Mikola Sándor után ő lett a fizika szertár őre. Léviusz
Ernővel együtt tanított itt egészen az iskola megszűnéséig, 1952-ig. Mikola
Sándor volt az igazi példa a tanításban, miközben közösen írták a szilárd és
folyékony testek természettanát tárgyaló, 1932-ben megjelent könyvüket. Több
cikke jelent meg a Radiowelt-ben, a Természettudományi Közlönyben, a
Zeitschrift für Physik-ben és a Protestáns Tanügyi Szemlében. 1945-ig
megjelent könyveit általában társszerzőkkel írta, cikkeit legtöbb esetben
egyedül.
1945 után bontakozott ki tankönyvírói munkássága. Az első években főleg
kémia tankönyveket írt és fizikai példatárakat állított össze. 1952-ben a
csepeli Jedlik Ányos gimnáziumba helyezték, a fasori kísérleti eszközök egy
részét ide sikerült átmentenie. Ettől kezdve az itteni fizika szertár
fejlesztésén dolgozott, miközben az egyetemen folyó fizikatanár képzésbe is
bekapcsolódott. Rendkívül népszerű, kísérletekkel kísért előadásokat tartott
a fizika tanításáról, s félévenként két-három végzős tanár szakos hallgató
gyakorló tanári képzését vállalta. Tanári és tankönyvírói munkásságáért
1954-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. Öveges József után ő volt a második
férfi fizikatanár, aki megkapta ezt a kitüntetést.
Alapító tagja volt a háború után újjászerveződő Eötvös Loránd Fizikai
Társultnak, amelynek 1980-tól tiszteletbeli elnöke lett. 1950-től 38 éven át
vezette az Eötvös Loránd fizikaverseny versenybizottságát, sok éven át az
OKTV fizikai feladatkitűző bizottságát. A Fizikai Szemle és a Középiskolai
Matematikai Lapok fizikai rovatának szerkesztőbizottsági tagjaként számos
cikket publikált a fizikát szerető diákok és tanárok számára. 1961-ben
elsőként kapta meg a kísérleti fizika tanításában kiváló tanárok számára
létesített és éppen Mikola Sándorról elnevezett díjat. Azóta már - soproni
kezdeményezésre - Vermes Miklós-díj is létezik, s akárcsak Mikola Sándorról,
róla is neveztek el fizikaversenyt.
A 70-es években tüntették ki a Munka Érdemrend arany fokozatával és Apáczai
Csere János díjjal, ekkor lett papíron is "Kiváló tanár". Már elmúlt 75
éves, amikor felkérésre egyedül megírt egy tankönyvsorozatot a gimnáziumi
fizikához, s a halála előtti utolsó évben még megírta ehhez a tanári
segédkönyvet. Az utolsó pillanatig tanított - örökmozgó, örökégő természete
elképzelhetetlenné tette számára a nyugdíjas életformát. Ma már több
alapítvány és egy iskola viseli Vermes Miklós nevét, s a 90-es években
Magyarországon fizikát tanító tanárok jelentős része közvetve vagy
közvetlenül - könyvei, cikkei által is - az ő tanítványának vallja magát.
Főbb művei
Az elméleti fizika legújabb fejlődése. Bp., 1940.; Korszerű fényképezés
(FÁRI Lászlóval). Bp., 1941.; A fizika elemei (RENNER Jánossal). Bp., 1944.;
Atom, atombomba, atomenergia. Bp., 1945.; A relativitáselmélet. Bp., 1958.;
Fizikai versenyfeladatok 1-2. Bp., 1960-61.; Fizikai kísérletek, fizikai
feladatok. Bp., 1961.; A természet energiái. Bp., 1964.; A poláros fény.
Bp., 1967.; Physikaufgaben aus Ungarn. Bp.-Stuttgart, 1975.; International
Physics Competition 1-10. Bp., 1978.; Fizika, gimnáziumi tankönyvsorozat. I,
II, III, IV. Bp., 1986-88.; Fizikatanári kézikönyv. Bp., 1989.
Irodalom
STAAR Gyula: Az ör6kégő. Beszélgetés V. M. Kossuth-díjas fizikatanárral.
Forrás, 1989.; RADNAI Gyula: V. M. 1905-1990. Fizikai Szemle, 1990.; MAKRA
Zsigmond: Évszázadunk legjelesebb fizikatanára. Forrás, 1991.
Radnai Gyula