VÁSÁRHELYI PÁL (Szepesolaszi, 1795. márc. 25.-Buda., 1846. ápr. 8.)
Tanulmányait a pesti Tudományegyetem mérnöki intézetében végezte. Gyakorlati
mérnöki munkáját a Körösök felmérésénél kezdte 1819-ben Huszár Mátyás
mellett. 1823-tól ugyancsak Huszár mellett a Dunafelmérés munkatársa, majd
1829-től vezetője. Irányításával készült a Duna Pétervárad-Orsova közti
szakaszának felvétele és ezen belül a legnehezebb al-dunai szakasz térképe
(1832-1833). 1833-tól Széchenyi István Duna-szabályozási kir. biztos
irányítása alatt készítette az al-dunai Vaskapu szabályozásának tervét és
kezdte meg - a később Széchenyiről elnevezett - al-dunai postaút építését
(1831-835), amelyet azonban a kormánytámogatás megvonása miatt nem sikerült
befejeznie. (A munkát V. felvételei és korszerűsített tervei alapján, csak
jóval a kiegyezés után, 1889-1896 között végezték el.) 1833-1834 telén a
szabályozáshoz szükséges eszközök beszerzése érdekében Széchenyivel hosszabb
nyugat-európai tanulmányutat tett.
1837-ben mint I. hajózási mérnököt, a vízügyi- és építészeti főigazgatóság
budai központjába osztották be, s itt, 1841-től központi hajózási felügyelői
minőségben az ország különböző helyein folyó vízi-munkák közvetlen
felügyelőjévé és irányitójává nevezték ki. 1842-ben kiküldött szakértőként
részt vett a Duna és a többi hazai folyó szabályozása tárgyában
előterjesztett törvényjavaslat kidolgozásában. 1843-ban készítette egyik
legfontosabb geodéziai munkáját (Esetmérési térképe Magyarországnak.... az
Adriai-tenger víztükrére alkalmazva....).
Fő műve a Tisza-szabályozás terve, melyet az 1833-1845 között Lányi Sámuel
vezetésével végrehajtott Tisza-felmérés adatai alapján, és az ennek során
készült szabályozási részlettervek felhasználásával dolgozott ki: a Tisza
felső szakaszának szabályozásaira vonatkozó ''Előleges javaslat''-a 1845.
jún. 8-án kelt, majd a szabályozás alapelveinek elfogadása után kidolgozta
''A Tisza folyó általános szabályozásának...." tervét is (1846. márc. 25.).
Tervének alapelve szerint a folyó szabályozását és az ármentesítést egységes
feladatként kell kezelni: az árvizek levonulásának meggyorsítása érdekében a
folyó pályáját átvágásokkal kell megrövidíteni, s az árvédelmi töltések
megfelelő vonalazásával egy szabályos nagyvízi meder kialakítását kell
biztosítani. A költséges és nagy méretű terv a Tiszavölgyi társulat
választmányának ülésén heves vitákat váltott ki, melyek során - terve
védelmezése közben - V. szívszélhűdést kapott és meghalt. A halála után
meghívott külföldi szakértő V.-étől eltérő véleménye károsan befolyásolta a
megindult munkálatok tervszerűségét, mind a létesítendő átvágások sorrendje
és száma, mind a töltésvonalazás tekintetében. A kezdeti tervszerűtlen
munkák ismételt kudarca és felülvizsgálata a V.-féle tervhez való fokozatos
visszatérést tette szükségessé. A Tisza szabályozását és a Tisza-völgy
ármentesítését végül is teljesen Vásárhelyi elgondolásai alapján hajtották
végre.
Gyakorlati munkája során felmerült kérdésekkel kapcsolatban számos - részben
kéziratos, részben nyomtatásban is megjelent - tanulmánya maradt fenn
(háromszögelési utasítások, folyószabályozási tervek, hidraulikai mérések
stb.). Közülük a legjelentősebb a folyóvíz sebességeloszlásának
törvényszerűségeit vizsgáló, s nemzetközi viszonylatban is úttörő
tanulmánya, A sebesség fokozatáról folyóvizeknél, felvilágosítva egy, a
Dunán mért keresztmetszés és abban talált sebességek által.... (A Magy.
Tudós Társaság Évkönyve, 1845.), valamint a Berettyó szabályozásáról szóló
akadémiai székfoglaló értekezése. Az MTA 1935-ben levelező, 1838-ban pedig
rendes tagjává választotta. Irodalom
GONDA Béla: V. P. élete és művei. Bp., 1896.; MOSONYI Emil: V. P. emlékére.
Bp., 1955.; BOTÁR L-KÁROLYI Zs.: V. P. a Tisza-szabályozás tervezője. Bp.,
1970. P. Károlyi Zsigmond