Tótpelsőc (ma Szlovákia), 1903. okt. 27. - † Bp., 1991. júl. 21.
Állami-Díj: 1973. "a vizgépkutatásban és tervezésben, különösen a vízgépek kavitációs kutatásában elért eredményeiért, a hidrodinamikus hajtóművek kifejlesztéséért".
Az Újpesti Állami Főgimnáziumban [ma Könyves Kálmán Gimnázium] érettségizett 1921-ben. Gépészmérnöki oklevelét 1925-ben szerezte meg a József Nádor Műegyetemen. Ezután a Ganz Waggon- és Gépgyár "tanulmányi" osztályára került [ma műszaki fejlesztésnek neveznénk]. Hamarosan az általános gépészeti osztály vezetője lett. Számos műszaki létesítmény megvalósulásában játszott kiemelkedő szerepet, mint pl. új magyar ipartelepek vízellátását szolgáló szivattyútelepek, hazai és külföldi vízturbinatelepek. Irányítása alatt kezdődött a Jendrassik-féle feltöltős Diesel-motorok gyártása, a hidrodinamikus hajtóművek megvalósítása. Ezek tették lehetővé, hogy a gyár a 30-as években Egyiptomban, Argentínában vasúti motorvonatokra kiírt tendereket nyerjen el. Az exportált szerelvények üzembe helyezésére személyesen utazott Argentínába és részt vett Ganz-gyári licencek angliai értékesítésében is. [Akkor még errefelé is irányult szellemi export...]
1945-től főkonstruktőrként irányította a "tanulmányi", a motorszerkesztési, a turbinaszerkesztési, az általános gépészeti osztályokat. 1955-től főmérnök, 1956-tól műszaki igazgató. A Ganz Gyár és a MÁVAG egyesülésekor, 1959-ben megvált a gyártól.
1953-tól a BME Gépelemek tanszékén egyetemi tanár. 1957-ben a Vízgépek tanszékvezetői tanára lett. 1965-1973 között gépészmérnöki kar dékánja. A tanszéket nyugdíjba vonulásáig, 1973-ig vezette. Tanszéki munkássága a szivattyúkra, a hidrodinamikus tengelykapcsolókra, a kavitációs jelenségek mérésére terjedt ki. [Ez utóbbi jelenség a nagysebességű folyadékáramlás során mikrobuborékok keletkezésével és összeroppanásával foglalkozik: ez a jelenség erősen károsíthatja a mozgó alkatrészeket] E témában haláláig aktívan dolgozott.
1952-ben - disszertáció nélkül - lett a műszaki tudományok kandidátusa, 1958-ban ugyanígy a műszaki tudományok doktora. 1967-ben Akadémiai Díjjal, 1973-ban Állami Díjjal tüntették ki. 1973-ban a bécsi Technische Universität díszdoktora lett.
Az 1949-ben megszervezett Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) alapító tagja volt. Az első perctől kezdve felismerte a GTE rendkívüli jelentőségét és feladatát; a túlideologizált légkörben megteremteni egy bensőséges és - túlzás nélkül - baráti atmoszférát, amelyben a műszakiak anyagi érdekeltség nélkül, igazi "társadalmi" munkával, ,,káderlapmentesen" élhették ki szakmai érdeklődésüket. 1952-1955: társelnök, 1955-1981: a GTE elnöke. Területi szervezetek kiépítésével, helyi tanfolyamok, ankétok, konferenciák. vándorgyűlések szervezésével sikerült a tagságot 20 ezer főre növelni és a Budapest-központúságot mérsékelni. Varga József élen járt az elzárkózás éveiben nyugati előadók meghívásának és magyar szakemberek külföldi szereplésének megszervezésében. Szűkebb szakterületén megszervezte a Vízgép-, később - Áramlástechnikai Gépek Szakosztályát. 1962-től olyan nemzetközi konferenciasorozatot kezdett meg, amelyet azóta 3-4 évente, ma már magyar, csehszlovák, lengyel és német közös szervezésben, felváltva rendeznek meg e résztvevő országokban.
Varga professzor haláláig a nemzetközi szervezőbizottság elnöke volt. 1958-ban GTE Pattantyús-díját, 1968-ban a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségének (MTESZ) díját, 1972-ben a GTE Bánki Donát díját kapta meg. A Budapesti Műszaki Egyetem 1975-ben arany-, 1985-ben gyémántdiplomával tüntette ki.
Főbb művei:
Források:
Szervezés és vezetés. Két külön fogalom, de igen szorosan összefüggenek. Ha a szervezetet az emberi testhez hasonlítjuk, akkor a vezetésnek a lélekkel kell azonosnak lennie. Szervezés nélkül nincs mit vezetni. Vezetés nélkül nincs szervezet. Logikai sorrendben a szervezés előbbre való, mint a vezetés, mégis a szervezet sorsát a vezetés határozza meg.
[...] A szervezést az egyszerű emberi együttműködéstől a közös cél és a vezetés különbözteti meg. Ezirányú törekvések alárendelése a vezetésnek teszi a szervezést. A vezetés tehát feltétele a szervezésnek. A szervezés folyamat, mégpedig emberi társulás folyamata. Minden emberi társulás, amely közös cél érdekében jön létre, szervezés. A szervezéshez az kell, hogy a szervezetben részt vevő emberek cselekedeteikben egységesek, koordináltak, együvé rendeltek legyenek. A szervezés legfőbb alapelve a koordináció. Ez alkotja a szervezés belső tartalmát. A koordinációt azonban valaminek létre kell hoznia. A tekintély a legfőbb koordináló erő. Minden szervezésben kell lennie legalább egy embernek, aki valamilyen módon megszerzett tekintélye révén koordinációt tud létesíteni és ezáltal egy irányban egyesít különböző természetű és képességű embereket. A tekintély elvének minden szervezetben érvényesülnie kell és ez megtalálható a legdemokratikusabb szervezetben is. Tekintély nélkül nem lehet szervezni és vezetni. Mindenki, aki a szervezetben tekintélyt gyakorol, vezető.
Dolgozószobájában (BME)
A tekintélynek különböző alakjai vannak. Ross amerikai szociológus kilenc fajtáját sorolja fel. Az ugyancsak amerikai Hayes ehhez még nyolcat ad hozzá. Azonban alapjuk szerint ezek három főcsoportba oszthatók, úgymint logikus, látszólag logikus és nem logikus csoportba. Logikusnak tekinthető minden olyan tekintély, ami észszerű ítéletre van alapozva, mikor az egyén vagy egyének véleményét, érzelmét, tettét, mint igazat, helyeset és jót fogadjuk el. Ilyen tekintélytípusok a) a szaktudás tekintélye; b) a hőstett tekintélye; c) az elit tekintélye. Látszólag logikus tekintély az olyan, ahol a tekintélyt szemlátomást értelmi folyamat igazolja, de csalókává teszi egy tudatos vagy tudatalatti olyan következtetés, amit nem igazolnak tények. Ilyenek: a) a régiség tekintélye; b) a modernség tekintélye; c) a számok tekintélye. A nem logikus tekintély csoportjába tartozik: a) a fizikai tekintély (lovon ülő ember, igen magas ember, nagyhangú ember); b) az újdonságon és nyilvánosságon alapuló tekintély; c) az esztétikai tekintély (szépség); d) érzelmi alapon álló tekintély; e) a képzelt tulajdonságokon alapuló tekintély (a tömeg rendszerint olyan tulajdonságokat is tulajdonít vezetőinek, amivel azok nem is rendelkeznek). A vezetésben legnagyobb szerepe a logikus és nem logikus tekintélycsoportnak van, míg a látszólag logikus csoport a vezetés szempontjából alárendeltebb jelentőségű.
A tekintélynek ezek a fajtái egymagában nem teszik vezetővé az embert. Ha a vezető ezek közül valamelyikkel rendelkezik, akkor még csak presztizse van. A vezetéshez azonban egy másfajta tekintélyre is szükség van, amit az autoritás szóval jelölhetünk. Az autoritás olyan tekintély, ami jogot, hatalmat ad a másokkal való rendelkezésre. Az autoritás csak így lehet a legfőbb koordináló erő. Természetesen nem szükséges, hogy az autoritás azonos legyen a kényuralommal, zsarnoksággal (autokrácia). Az autokratikus rendszerben a legfelső együvérendelő tényező maga a vezető. Demokratikus rendszerben viszont a vezetők a tekintélyt (autoritást) alulról kapják, választás útján. Tekintélyt szerezhet azonban egy alsóbb fokú vezető úgy is, hogy felettese ezt megbízás révén ráruházza. Szükséges, hogy a tekintély átruházásának kérdésével is foglalkozzunk. Ez a kérdés a felelősség kérdésével is kapcsolódik.
A megbízás koordinált felelősséget hoz létre. Az, akire a tekintélyt rábízták, felelős a felette levőnek a feladat elvégzéséért. A felettes felelős a feladatnak az illető egyénre való bízásáért. A megbízott is megbízásokat adhat, és így egy hosszabb vagy rövidebb lépcsősor alakul ki, amelyen az említett koordinált felelősség végigvonul. A vezetés és a felelősség együtt járnak, azok elválaszthatatlanok.
Háromfajta jellegzetes vezetőfajtát különböztethetünk meg a tekintély átruházása szempontjából. Az első fajta mindig igen könnyűnek találja saját tekintélyének átruházását. Ezek a legjobban szeretnék saját felelősségüket ís átruházni. Sőt, legtöbbször azt is képzelik, hogy a megbízással saját felelősségüket is átruházták. Ezek a vezetők, ha szabad őket azoknak nevezni, állandóan félnek a kötelességektől és a felelősségtől, ezért nem is igazi vezetők, és legtöbbször az emberi eredménytelenség mintaképei.
Az a fajta vezető, aki valóban megérdemli ezt a nevet, szintén könnyen és gyorsan ruházza át a tekintélyt, ha arra szükség van, azonban mindig tudatában van annak, hogy saját felelősségét nem ruházhatja át. Ezek a vezetők valóban átérzik a felelősséget, mikor azonnal átruháznak bizonyos feladatokat, ha látják, hogy a feladatok összességének megoldása erejüket meghaladja,
A harmadik fajta vezetők nem képesek kihasználni mások képességeit: senkire semmit nem akarnak bízni, és mindent maguk akarnak megcsinálni. Legjobban szeretnék, ha automaták szolgálnák ki őket. A vezetőknek ezt a fajtáját sokszor láthatjuk összeroskadni saját maguk által felhalmozott terhek alatt. Van, aki esetleg eljut odáig, hogy másoknak megbízást adjon, azonban nem hagyja, hogy megbízottja a feladatot saját belátása szerint intézze el, hanem a legkisebb részletekbe is beleszólva, állandóan türelmetlen ellenőrzést gyakorolva, szinte lehetetlenné teszi a feladat nyugodt és helyes megoldását. Ezek könnyen odajutnak, hogy beosztottjaikból mind a felelősségérzetet, mind az ambíciót teljesen kiirtják. A békés együttdolgozás feltétele az, hogy a vezető mások tekintélyét is elismerje. Ez azt jelenti, hogy alárendeltjét a maga helyén kiválónak, odavalónak, értékesnek tartsa, ha az illető ezt megérdemli. A vezetőnek tudatosan törekednie kell arra, hogy saját tekintélyét kialakítsa, de ennek a vezetettek lelkéből kell kinőnie.
[...] A fegyelem fenntartásához a vezetőnek nagy emberismeretre van szüksége. Van olyan ember, akit csak jó szóval lehet fegyelmezni, de van olyan, akit csak keménységgel. Ez a kettő nem zárja ki egymást. Ügyelni kell a vezetőnek arra, hogy a jó szó ne lássék bántó leereszkedésnek, és ugyanúgy a keménység ne lássék érzéketlenségnek. A jó szóból a jó akarat, a keménységből a határozottság tűnjön ki. A keménységet sokszor a szigorúsággal tévesztik össze. Sokan a szigorúságon ridegséget, kíméletlenséget, talán néha lelketlenséget is értenek. Pedig a szigorú vezetőt az jellemzi, hogy rendet tart, és a rendből nem enged. A szigorúsággal nagyon jól összeegyeztethető a gyöngédség, de nem a megalkuvás és az engedékenyég. A szigorúság egyenletességet, belső szilárdságot jelent. A szigorú vezető sohasem kapkodó, izgatott és ingerlékeny. Parancsolni is az tud, aki ilyen értelemben szigorú.
[...] A vezetői feladatok három csoportjának (szervezés, ügyvitel, ellenőrzés) mindegyike állandóan kétféle munkát igényel. Ezek a gondolkodó és a kivitelező munka. A gondolkodó munka a vezető részéről a tervezésben, a kivitelező munka a végrehajtásban nyilvánul meg. Mindkettő igen fontos a vezetés szempontjából. azonban az elsőbbséget, fontosság tekintetében a tervezésnek és az ehhez szükséges helyes gondolkodásnak kell adnunk. A helyes gondolkodás a vezetés szempontjából alapvető fontosságú.
[A 60 oldalas tanulmány részletesen taglalja a vezetés és gondolkodás kérdését, a vezetés gazdasági, társadalmi és lélektani vonatkozásait, valamint elemzi a vezető személy tulajdonságait, hangsúlyozva a jellembeli tulajdonságok nagy fontosságát.]
Könyve 1947-ből
Diplomaosztási ünnepségen a Gépészmérnöki Kar dékánjaként