VARGA JÓZSEF (Budapest, 1891. febr.8. - Budapest, 1956. dec. 28.)
A budai II. ker. főreál elvégzése (1908) után a budapesti Műegyetemen
1912-ben vegyészmérnöki oklevelet szerzett. Az egyetem elektrokémiai
tanszékén tanársegéd, majd 1916-ban adjunktus lett és elnyerte a műszaki
doktori címet, 1920-ban pedig magántanárrá habilitálták. 1923-ban nevezték
ki a Műegyetem kémiai technológia ny. r. tanárának és a tanszéket rövidebb
megszakítással, haláláig vezette. Közben 1939. máj. 9-én iparügyi
államtitkár, 1939. júl. 26-tól iparügyi miniszter, 1939 októberétől pedig a
kereskedelem-és közlekedésügyi tárca vezetésével is megbízott miniszter.
Mint mérnökpolitikus hazánk semlegessége mellett foglalt állást, a békéért
küzdött, és az 1941. jún. 26-i minisztertanácson a Szovjetunió elleni
hadiállapot kimondása ellen szavazott. 1943. márc. 29-én lemondott és
visszatért katedrájára. 1952-ben a BME nehézvegyipari karából alakult
Veszprémi Vegyipari Egyetemen is elvállalta az ásványolaj- és szénfeldolgozó
iparok tanszékének a vezetését. 1951-től a Nagynyomású Kísérleti Intézet
igazgatója. Több mint négy évtizeden át oktatott, mint a legszebb
magyarsággal előadó tanárok egyike, idegen karok hallgatói is szívesen
felkeresték mérnökszemlélettől áthatott előadásait. Tudományszakáról
Polinszky Károllyal szerkesztett háromkötetes Kémiai technológia (1. kiad.
Bp., 1953.) című munkája számol be, továbbá az előadásai alapján készült
egyetemi jegyzetek. A vegyészmérnöki osztály három ízben (1930-1933)
dékánjának választotta.
Tudományos munkásságát Szarvasy Imre professzor vezetésével kezdte; az
erdélyi Magyarsároson a metán felbontására szolgáló kemencét épített,
melyben a földgázt hidrogénre, hamutól mentes koromra és az elektródgyártás
nyersanyagának alkalmas szénre bontotta el (1917). A húszas években először
a gánti bauxitféleségeket vizsgálta bauxitcement előállítása céljából
(1924), majd a szén- és szénlepárlási termékekkel kísérletezett, amihez
hazánkban elsőként szerzett be és alkalmazott nagynyomású autoklávot.
1928-ban a tatai szén cseppfolyósításának kísérleteinél felfedezte, hogy az
előző feltételezésekkel szemben, a kőszenek, kátrányok és kőolajok
hidrogénezésekor a felszabaduló kénhidrogén nem csökkenti a katalizátor
hatékonyságát, hanem ellenkezőleg, előnyösen előmozdítja. Ezt a róla
elnevezett V.-effektust számos országban szabadalmaztatták. Eljárását hazai
és külföldi szakfolyóiratokban ismertette: Eocénszén hidrogénezése (Magy.
Chem. F. 1928.) és Über die Druckhydrierung einer Eozän-Braunkohle
(Brennstoff-Chemie, 1928.). V. szabadalma alapján Péten állami üzemet
létesítettek: a Magyar Hydrobenzin Rt. azután 1934-35-től négy éven át
magyar barnaszenek lepárlási termékeiből hidrogénezéssel műbenzint állított
elő. Élete fő műve a középnyomáson történő hidrokrakkolás. Eljárásánál a
nagy aszfalttartalmú ásványolajakat és kátrányokat gázolajjal keverte és
középnyomáson hidrogénnel krakkolta. Így a nehéz párlási maradékból mintegy
10% benzint és 40% gázolajat lehetett előállítani a hagyományos
technológiában szükséges 700 atm. helyett, már 70 atm. nyomáson, lényegesen
kisebb hidrogénfogyasztás és gázfejlődés mellett. Ezt a "hidrokrakkolást"
V.-eljárásnak nevezte el az eljárás értékesítésére alakult Magyar-Német V.
Tanulmányi Társaság, mely a nagyüzemi kísérleteket Böhlenben (Németország)
sikerrel végezte. (Eljárás aszfalttartalmú nyersolajok és egyéb,
aszfalttartalmú, hidrogénben szegény anyagok feldolgozására motorhajtó
anyagokká című 1953-ban bejelentett találmányára szabadalmi védelmet
kapott.)
Saját kutatásait és a legújabb technológiákat ismertető írásai (kb. 150
közlemény) 1925-től rendszeresen megjelentek a hazai és külföldi
szakfolyóiratokban. Tudományos érdemeiért számos hazai és külföldi
kitüntetésben részesült; az MTA tagja (lev. 1932, r. 1946.), kétszeres
Kossuth-díjas (1950 és 1952)., az MTA több szakbizottságának elnöke, a
Magyar Kémikusok Egyesületének elnökségi tagja volt. Irodalom
POLINSZKY Károly: V. J. Magyar Tudomány, 1957.; MÓRA László: V. J. Bp.,
1969. és Bp., 1981. Móra László