SZŐKE BÉLA (Jósvafő, 1894. okt. 21. - Budapest,
1980. nov. 19.)
Középiskolába
Miskolcon, majd Egerben járt. Itt szerzett jeles minősítésű érettségi
bizonyítványt.
1913-ban a Magyar Királyi József Műegyetem Mérnöki Szakosztályára
iratkozott
be, de tanulmányait az első világháborús katonai évek megszakították. A
háború
alatt több kitüntetést kapott, és tartalékos főhadnagyként szerelt le.
Amikor
az 1917/18-as tanév márciusi pótfélévére beiratkozott, már gépészmérnök
hallgató volt. 1922-ben szerzett oklevelet, és először a Csepel Művek
jogelődjénél, a Weiss Manfred Acél- és Fémművek Rt.-nél dolgozott
szerszám- és
gépkonstruktőrként, majd - saját kérésére - mint szakmunkás kipróbálta
a
nagyvállalat összes szerszámgépét.
1926-40
között az Első Magyar Mezőgazdasági Gépgyár (EMAG) konstruktőre volt.
Benzin-, szívógáz-lokomobilokkal,
félstabil gőzgépekkel, előtüzelő berendezésekkel, malomgépekkel,
szárító- és
szellőzőberendezésekkel, pneumatikus szállítókkal, mezőgazdasági
gépekkel
foglalkozott.
1940-49
között a Budapest-Salgótarjáni Gépgyár és Vasöntő Rt.
Szerszámgép-konstrukciós
irodáját vezette, új szerszámgép-típusokat tervezett (excentersajtókat,
fúrógépeket, harántgyalukat, esztergákat, horizontális fúró-marót,
univerzális
marógépeket).
1949-ben
- a hazai szerszámgépgyárak konstrukciós irodáinak egyesítése után - a
Nehézipari Központ (NIK) Szerszámgéptervező Irodájának egyik osztályát
vezette.
1950-től a mai Szerszámgépipari Művek Fejlesztő Intézetének (SZIMFI)
jogelődjében,
a Mintagépgyárban lett az egyik tervezőosztály vezetője, 1953-tól a
kísérleti
főosztály vezetője. Ebben a tisztségben fejlesztette ki munkatársaival
azt a
botkormányos vezérművet, amelyet - többek között - beépítettek az egyik
harántgyalugépbe, és amely gépet az 1958. évi brüsszeli
világkiállításon
nagydíjjal tüntettek ki.
Sokoldalúságát
tükrözi elfogadott szabadalmainak témagazdagsága: kalkulátor (1923),
folyékony
tüzelőanyagú készülékek (1932), füstgáz-radiátor (1932),
tüzelőberendezés
(1933), mosó- és tisztítógép búza és szemesterményekhez (1934),
síkszitahajtás
(1934), dörzstárcsahajtás (1942), lamellás tengelykapcsoló (1946),
billegőkapa
(1948), egyforgattyús kapcsolómű esztergaszánhoz (1950), önbeálló
tengelykapcsoló
(1954), irányváltó gyorsított visszafutással (1954), önműködő
kúpesztergáló
szánrendszer (1954), botkormányos szánvezérmű (társszerzőkkel, 1955),
berendezés
gyalugépek munkaasztalának kétirányú mozgatására botkormánnyal
(társszerzőkkel,
1956), szabadonfutó gyorsfutással (társszerzőkkel, 1956), kúpos
dörzskerekű
tengelykapcsoló (társszerzővel, 1956), görgős mozgékony tengelykapcsoló
(társszerzővel, 1963), őrlőberendezések hengersorokkal (társszerzővel,
1953).
Irodalom
PÉNZES
István:
Búcsú dr. Sz. B.. Gabonaipar, 28. 1981. 1.; RÁBELL Zoltán: Dr. Sz. B..
Gép, 33.
1981.; Gépgyártástechnológia, 21. 1981.; TERPLÁN Zénó: Dr. Sz. B.
(1894-1980).
Technikatörténeti Szemle, 13. 1982.; TERPLÁN Zénó-PÉNZES István: Sz. B.
Műszaki
nagyjaink. 6. k. Bp., 1986.
Terplán Zéno-Pénzes István