Életútjának
főbb állomásai
Sopronban született 1931. március 21-én,
szülei legfiatalabb gyermekeként, testvérei: György és Ádám.
Szülővárosában kezdte meg gimnáziumi tanulmányait,
majd Kisújszálláson fejezte be 1950-ben, jeles érettségi eredménnyel.
Természettudományos érdeklődése alapján
iratkozott be a KLTE fizika-matematika szakára, ahol 1954-ben kitüntetéssel
diplomázott. Szaktudományuk kiváló kutatói és oktatói készítették fel nem csak
a tanári pályára, hanem a tudományos kutatói munkára is. Így említhető a
Kossuth- és Állami díjas Szalay Sándor akadémikus,
Gáspár Rezső, Gyires Béla és Rapcsák
András akadémikusok, Jausz Béla a neveléstudományok
kandidátusa, s kiváló egyetemi tanárok sora, mint Lentei
Ilona, akitől kvantummechanikát tanult, Barna Béla a számelméletbe vezette be,
s a csillagász Herczegh Tibor.
A diplomaszerzés évében házasságot köt Homoródi Mária kémia-fizika szakos egyetemi hallgatóval. Házasságukból
két gyermek született, László, 1956-ban és Eszter, 1965-ben.
Tanári pályáját 1954-ben a nagykállói gimnáziumban kezdi, de a következő tanévben már
Debrecenben, a Csokonai V. Mihály Gimnáziumban tanít. 1956-ban átkerül a
Fazekas Mihály Gimnáziumba, majd négy évig, 1962-ig, a KLTE Gyakorló
Gimnáziumában dolgozik. Mindkét iskolában vezetőtanári megbízást kap.
Középiskolai tanári tevékenysége mellett,
1964-ben levelező hallgatóként, jeles eredményű villamosmérnöki diplomát
szerez.
A második diplomája az elhelyezkedés tágabb
és anyagilag kedvezőbb lehetőségeit kínálja számára az ipari kutatás területén.
Ő azonban nem élt ezzel, s ennek legfőbb oka, ahogyan önéletrajzában is írja: „...a tanári pályán
értékes munkát végző embernek érzem magam. "
Az egyetemi oktatói-kutatói tevékenység
mindig is vonzotta.
Már egyetemistaként, alsóbb évfolyamokon,
gyakorlatot tart a kémia-fizika szakos hallgatóknak, s volt demonstrátor az
Elméleti Fizikai Intézetben.
Középiskolai tanárként rendszeres óraadó a KLTE-n: elméleti órákat, valamint mechanikai és elektrodinamikai
gyakorlatokat tart.
1962-ben sikeresen pályázta meg a KLTE
Alkalmazott Fizikai Intézet adjunktusi állását, majd 1970-től a Kísérleti
Fizikai Tanszéken dolgozott.
Egyetemi doktorátusi disszertációját 1967-ben
védte meg, 1978-ban pedig a minisztériumtól docensi
minősítést kapott.
Tekintélyét fokozta az átlagosnál magasabb
szintű nyelvtudása. Beszélt németül, olvasott angol, francia és orosz
nyelveken.
Tanári tevékenységében igényes, sőt szigorú
és magas követelményeket támasztó volt, ugyanakkor emberi magatartása nyugodt,
kiegyensúlyozott és kedélyes. Kiemelkedő felkészültségű fizikus, aki egyben
kiváló pedagógus is.
Őszinte, tárgyilagos, egyenes jellemű ember.
Jelleméből adódóan igazi egyéniség volt, aki mindig a saját meggyőződésén
alapuló véleményt képviselt. Ebből fakadóan néha nehézségekbe is ütközött.
Közvetlen, derűs egyénisége miatt
tanítványai, hallgatói szerették, kiemelkedő szakmai tudásáért és reális értékítéletéért pedig becsülték.
Nagyfokú felelősséget érzett tanítványai
emberi fejlődéséért és tehetségük kibontakoztatásáért.
Tanulói különösen fizikából értek el szép
eredményeket. Már kezdő tanárként is figyelmet keltő
eredményeket értek el diákjai az országos versenyeken. 1958-ban három
tanítványa is bekerült fizikából az országos tanulmányi verseny első tíz
helyezettje közé.
1958 óta rendszeresen publikál szakmai
lapokban, módszertani folyóiratokban, s jelennek meg önálló ill. társszerzőségben
készített kiadványai. Több mint hatvan dolgozatát igen jól hasznosíthatják
tanárok és diákok egyaránt.
A szakmai közéletben az 50-es évek végétől
intenzíven részt vesz. Középiskolai tanárként felkérték az országos fizika
munkaközösségben való közreműködésre, dolgozott a tantervi reformbizottságban
is.
Tagja volt az Országos Középiskolai
Tanulmányi Verseny fizika versenybizottságának, az országos egyetemi felvételi
bizottságnak, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat vezetőségének. Több éven át A Fizika Tanítása c. folyóirat szerkesztő bizottságában
dolgozott.
Munkahelyén tagja volt az Egyetemi Tanácsnak,
a Tanárképzési Bizottságnak, továbbá a Természettudományi Kar Felvételi
Előkészítő Bizottságának elnöke.
Intenzíven részt vett a középiskolai tanárok
egyetemi továbbképzésében, számos szakmai előadást tartott az ország más
városaiban is. Rendszeresen segítette a szomszéd megyékben a fizika versenyek
előkészítését és lebonyolítását.
A szakmai mellett a társadalmi közéletben is
részt vett. Így például 1966-tól 1970-ig elnöke, majd titkára volt az Egyetemi
Szakszervezeti Bizottságnak, valamint az egyetem Törzsgárda Bizottságának.
Jelentős szemléletformáló szerepe volt abban
is, hogy az egyetemi oktatásban a szaktárgyi tudás mellett nagyobb figyelem
irányult a szakmódszertanra. Munkássága fő területének a szakdidaktikát
tekinti, az egyetemi fizika szakmódszertani oktatás bevezetésében és
fejlesztésében úttörő munkát végez úgy is, mint a Kísérleti Fizikai Tanszék
keretében megalakult szakmódszertani csoport vezetője.
Hivatása és munkája mellett nagyon szerette a
természetet. E vonzalom kialakulásában bizonyára szerepe volt agrárgazdász
apja hatásának is. Kedvelt tevékenysége volt a kertészkedés.
Életének 56. évében, tudományos és oktatói
munkásságának teljében, a számára kikapcsolódást jelentő kertjében váratlanul
ragadta el a halál.
(Nyomtatásban megjelent az 1999. október 7-én, a
debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem aulájában megren-dezett
„Emlékezés Dr. Nagy Lászlóra”
tudományos emlékülés program-füzetében. /Hajdú-Bihar Megyei Neveléstörténeti Egyesület
szervezése; szervező: Ungvári János/
A szerkesztő
engedélyével digitalizálta és a szükséges korrekciókat elvégezte: Dr. Zsúdel
László)
Dr. Nagy László
tudományos munkáinak kivonatos jegyzéke
1. Az áram által járt vezető és a mágneses tér
kölcsönhatásának tanítása
Természettudományok
Tanítása 1958.5.
2. Az egyenletes körmozgás középiskolai
tanítása
Természettudományok
Tanítása 1961.1.
3. Filozófiai általánosítások lehetősége a
középiskolás fizika tanításában
Természettudományok
tanítása 1961.4.
4. Gondolatok a hőtan középiskolai tanításáról
A Fizika Tanítása
1962.2.
5. Gondolatok a korszerű középfokú
fizikatanításról
Acta Paedogogica
Debrecina 1964.
6. Ötletsarok: A germánium dióda
fényérzékenységének bemutatása
A Fizika Tanítása
1964.2.
7. A félvezetők demonstrációs oktatása
korszerű szemléltetéssel
Acta Paedogogica
Debrecina 1965.
8. Kísérlet tiszta félvezetők ellenállásának
hőmérséklettől való függésére
A Fizika Tanítása
1964.2.
9. A sztatikaoktatás korszerűsítésének
lehetőségei
Országos Pedagógiai
Intézet kiadványa, Budapest 1966.
10. Kísérletek kondenzátor
kapcsolásokkal
A Fizika Tanítása
1966.5.
11. Atomfizikai modellkísérletek
A Fizika Tanítása
1966.6.
12. Fizika szakmódszertani gyakorlatok I.
Tankönyvkiadó 1966.
13. Fizika szakmódszertani gyakorlatok II.
Tankönyvkiadó 1966.
14. Tanulói kísérletek a statikában
Eötvös Loránd Fizikai
Társulat sokszorosításában 1966.
15. Néhány kísérlet vékony hártyákkal
A Fizika Tanítása
1966.2.
16. Frontális tanulói kísérletek és tanulói
mérések a súrlódásra
A Fizika Tanítása
1966.3.
17. Könyvismertetések
A Fizika Tanítása 1966.6.
18. Ötletsarok: Kísérletek az áram mágneses
terének tanításához
A Fizika Tanítása
1967.2.
19. Kísérletek az elektromágneses indukcióra
A Fizika Tanítása
1967.
20. Az egysíkú tanulókísérletek szerepe a
fizikaoktatásban
A Fizika Tanítása
1967.5.
21. A gimnáziumi statikaanyag feldolgozása
egysíkú tanulói kísérletekkel
A Fizika Tanítása
1968.1.
22. Csavarási inga - forgási
rezgések.
Középiskolai
Matematikai Lapok 1967.6. (34. – 37. old.)
23. Testek gördülése, haladó és forgómozgás
együttes fellépése I.
Kinematikai jellemzés
Középiskolai
Matematikai Lapok 1968.5. (225. – 228.old.)
24. Testek gördülése, haladó és forgómozgás
együttes fellépése II.
Dinamikai jellemzés
Középiskolai
Matematikai Lapok 1968.6. (34. – 39. old.)
25. Testek gördülése, haladó és forgómozgás
együttes fellépése III.
Energetikai jellemzés
Középiskolai
Matematikai Lapok 1969.1. (33. – 35. old.)
26. Felvételi Feladatok Fizikából (társszerző)
Tankönyvkiadó 1968.
27. Szakköri feladatgyűjtemény a gimnáziumok II.
osztálya számára
A fizikatanítás néhány módszertani
kérdése III. kötet (97. – 212. old.)
Országos Pedagógiai
Intézet, Budapest 1968.
28. Kísérletek az automatika elemeinek középfokú
oktatásához
A fizikatanítás néhány módszertani
kérdése. III. kötet (213.-280.
old.)
Országos Pedagógiai
Intézet, Budapest 1968.
29. Azonos munkájú tanulókísérletek a gimnáziumok
IV osztályában
A Fizika Tanítása
1968.5.
30. Az egyenáramú áramköri kísérletek tervezése
A Fizika Tanítása
1969.1.
31. Az azonos munkájú tanulókísérletek szerepe a
középfokú fizikaoktatás
korszerűsítésében
Egyetemi doktori
értekezés 1968.
32. Stroboszkópikus
képek felhasználása a mozgástan oktatásában
A Fizika Tanítása
1970.5. (147. -157. old.)
33. Fizika szakmódszertani feladatok a IV. éves tanárszakos hallgatók számára
KLTE Kísérleti
Fizikai Intézet 1971.
34. A tanulók kísérletező munkája a
középiskolában
Tankönyvkiadó, Budapest 1970.
35. Áramköri kísérletek tervezése.
A Fizika Tanítása
1970.3.
36. Munkalapok és feladatok a sztatika
köréből
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1973.
37. Munkalapok és szakköri foglalkozások a
mozgástan köréből
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1974.
38. Munkafüzet a munka-energia témakörhöz
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1974.
39. Sztatika munkafüzet
a gimnáziumok II. osztálya számára
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1974.
40. Sztatika
feladatrendszer
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1974.
41. Munkafüzet a mozgástan feldolgozásához a II.
osztályos gimnáziumi tanulók számára.
Szakköri foglalkozások a mozgástan
köréből
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1975.
42. Munkafüzet a dinamika tanulásához a gimnázium
II. osztályos tanulók számára
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1974.
43. Munkalapok a fénytan tanulásához a
gimnáziumok III. osztályos tanulói számára
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus
Továbbképző Intézet 1975.
44. Fizika szakmódszertani gyakorlatok
Tankönyvkiadó, Budapest 1974.
45. Munkafüzet a Kis Fizikusok Baráti Köre
gyakorlati foglalkozásaihoz
I-II. kötet.
Tudományos
Ismeretterjesztő Társulat, Budapest 1975.
46. Útmutató a Kis Fizikusok Baráti Köre
gyakorlati foglalkozásaihoz
Tudományos
Ismeretterjesztő Társulat, Budapest 1974.
47. A tanulás szervezésének lehetőségei a
középfokú fizika oktatásában
Kandidátusi értekezés tézisei
KLTE Kísérleti Fizikai Tanszék 1977.
48. Az 1979. évi Középiskolai Tanulmányi Verseny
harmadik gyakorlati fordulójáról
A Fizika Tanítása
1980.1.
49. Feladatgyűjtemény felvételi feladatok
tematikus feldolgozásában FEB tanfolyamok
számára
TTK FEB Szervező
Bizottság 1981.
50. Felvételi előkészítő munka tapasztalatai
(társszerző)
Felsőoktatási
Szemle 1983.3.
51. Fizika szakmódszertani gyakorlatok
Tankönyvkiadó,
Budapest, 1983.
52. Merev testek síkmozgása
Műszaki Könyvkiadó,
Budapest 1984.
53. A fizika írásbeli felvételi eredmények
elemzése a KLTE-n (társszerző)
A Fizika Tanítása
1985.6.
54. A személyi számítógép felhasználása az egyéni
tanulás segítségére I. (társszerző)
A Fizika Tanítása
1986.3.
55. A személyi számítógép felhasználása az egyéni
tanulás segítségére II. (társszerző)
A Fizika Tanítása
1985.6.
56. A bolygómozgás hodográf
görbéjéről
Fizikai Szemle 1986.
8 - 9.
57. A Lorentz-erő
szerepe a mozgási indukció jelenségének értelmezésében
A Fizika Tanítása
1988.1.
Közel
100 feladata került a Középiskolai Matematikai Lapok fizika rovatához,
melyekből igen sokat jelentettek meg.
Halála
után egy évvel az ő emlékére az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny
mindkét fordulóját az addig beküldött feladataiból rendezték
meg.
(Nyomtatásban megjelent az 1999. október 7-én, a
debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem aulájában megrendezett „Emlékezés Dr. Nagy Lászlóra” tudományos
emlékülés programfüzetében. /Hajdú-Bihar Megyei Neveléstörténeti Egyesület
szervezése; szervező: Ungvári János/
A
szerkesztő engedélyével digitalizálta és a szükséges korrekciókat elvégezte:
Dr. Zsúdel László)