MIKOLA SÁNDOR (Péterhegy, 1871. ápr. 16- Nagykanizsa, 1945. okt. 1.)
Wigner Jenő a pesti evangélikus gimnáziumról azt írja, hogy talán a világ
legjobb gimnáziuma volt. Hálával emlékezik matematikatanárára, Rátz Lászlóra
és fizikatanárára, Mikola Sándorra. Ők tanították századunk egyik legnagyobb
matematikusát, Neumann Jánost is. Rátz és Mikola hosszú időn át igazgatója
is volt a fasori iskolának, ahonnan számos kiváló tudós került ki.
M. S. egyszerű földmíves családban született egy muraközi vend faluban. A
soproni líceum diákjaként végezte el középiskoláit. Tanári diplomát a
budapesti Tudományegyetem bölcsészeti karán szerzett matematikából és
fizikából. Egy évig Eötvös Loránd mellett volt gyakornok a fizika tanszéken,
majd 1897-től 1935-ig a fasori evangélikus gimnáziumban működött, 1928-tól
az igazgatói tisztet is ellátta. 38 évi szolgálat után 1935-ben vonult
nyugdíjba. Az MTA 1922-ben a lev., 1941-ben a r. tagjai közé választotta.
Jól felszerelt szertárában szép kísérleteket tudott végezni, s ezek nyomán
dolgozatai jelenhettek meg a Mathematikai és Physikai Lapokban, a
Mathematikai és Természettudományi Értesítően, a Physikalische Zeitschrift,
az Annalen der Physik, a Zeitschrift für Physik és a Zeitschrift für die
physikalische und chemische Unterricht hasábjain. Ezekben egyrészt a
dielektrikumok állandó polározásával és a Lichtenstein-féle ábrákkal
kapcsolatos kutatásainak eredményét közölte, másrészt új demonstrációs
eszközöket ismertetett. Az egyenletes, egyenesvonalú mozgás bemutatására
most is használatos a róla Mikola-csőnek elnevezett eszköz.
Három ismeretelméleti tárgyú könyvet írt: A physikai alapfogalmak
kialakulása. (Bp., 1911.); A fizika gondolatvilága. (Bp., 1933.); A fizikai
megismerés alapjai. (Bp., 1941.). Eötvös Lorándról is több írása jelent meg,
de Kepler alakja is érdekelte. Népszerű cikkei jelentek meg rendszeresen a
Természettudományi Közlönyben, a Budapesti Szemlében, az Irodalomtörténeti
Közleményekben, a Középiskolai Matematikai Lapokban és az Uránia című
folyóiratban, mely utóbbinak társszerkesztője volt. Domovina címmel egy vend
folyóiratot is szerkesztett.
Döntő befolyást gyakorolt a matematika és a fizika tanítására. Az akkori
gimnázium III. osztályába bevezetett fizika számnára kitűnő tankönyvet írt.
A Németországban megindult áramlatok hatására Beke Manóval együtt tervet
dolgozott ki a matematikatanítás reformjára. Az analízis elemeit az
evangélikus gimnáziumban kísérletként tanította, ez azután a 30-as években
általánosan kötelezővé vált. Az egyetemen fizikamódszertant adott elő
tanárjelöltek számára, egyben bevezette a fizikagyakorlatokat, s hozzá
eszközöket készített.
Bár a klasszikus fizikában érezte magát otthon, érdeklődött a modern
elméletek iránt is. Ortvay Rudolf 1929-től meghívta az elméleti fizikai
kollokviumokra. A Mathematikai és Physikai Társulat titkáraként jelentős
szervező munkát végzett, a Társulat folyóiratának egyik szerkesztője, a
tanulmányi versenyek egyik szervezője volt. Nevét ma az I. és II. osztályos
középiskolai tanulók számára rendezett fizikaverseny örökíti meg. Az Eötvös
Loránd Fizikai Társulat évente Mikola-díjjal jutalmazza a kísérletező
oktatásban kiváló eredményt felmutató tanárokat.
Irodalom
VERMES Miklós: M. S. Fizikai Szemle, 1961. Kunfalvi Rezső