MENYHÁRD ISTVÁN (Vulka-Pordány,
1902.
szept. 21. - Budapest, 1969. aug. 25.)
A
soproni
állami főreáliskolába járt, majd a budapesti Műegyetem mérnöki
osztályán
1925-ben szerzett oklevelet. Mint fiatal mérnök, három éven át Raichle
Ferenc
építész irodájában, majd két évig dr. Enyedi Béla mérnök
tervezőirodájában vas-
és vasbeton szerkezetek tervezésével foglalkozott. Ezt követően az
óbudai
Duna-híd tervezőirodájában vállalt állást, ahol Mihallich és Kossalka
professzorok irányítása alatt dolgozott. A híd elkészülte után a
Műegyetem I.
sz. mechanika tanszékére került tanársegédnek, majd később adjunktus
lett.
1940-ben megvált a Műegyetemtől, és magánmérnöki irodát nyitott, ahol
munkatársaival hidak és csarnoképületek terveit készítették. 1949-ben
lépett alkalmazásba
az Állami Mélyépítési Tervező Intézetbe, majd az Építéstudományi
Intézetbe.
Ebben az időszakban főleg műszaki szabályzatalkotói tevékenységet
fejtett ki.
1957-től az Ipari és Mezőgazdasági Tervező Vállalatnál különféle
csarnoképületek tervezésében vett részt. 1962-től a Budapesti
Városépítési
Tervező Intézetben, majd az Építésügyi és Városfejlesztési
Minisztériumban mint
a miniszter műszaki tanácsadója dolgozott. 1967-ben nyugdíjba vonult.
A
hídépítés területén úttörő jellegű kezdeményezése volt az ideiglenes
középcsuklós,
vonórudas vasbeton ívhidak alkalmazása (Vasvár; Pozsony, Eperjes).
A
magasépítésben különféle héjszerkezetű csarnokok tervezésével vált
ismertté.
Első héjszerkezetű csarnokait az 1940-es években, a csepeli kikötő
területén és
a Kőbányai Polgári Serfőző Rt. kőbányai telepén építette. Ezek
hiperbolikus
paraboloid alakú héjtetők - ebben az időben ilyenek Franciaországon
kívül még
nem készültek. Legjelentősebb a Hamzsabégi úti autóbuszgarázs, amelynek
főcsarnokát vasbeton ívekre támaszkodó elliptikus paraboloid alakú
héjmezőkkel
fedte. A 82 m fesztávú épület ebben az időben a világ legnagyobb
fesztávú
héjszerkezetű csarnoka volt. Több repülőtéri hangárt tervezett a
ferihegyi és a
farkashegyi repülőtér részére. Legnevezetesebb a szolnoki hangár, amely
korában
a világ legnagyobb fesztávú dongahéjjal fedett csarnoka volt.
Újszerű
megoldást alkalmazott a budapesti Vasas Sportklub teniszcsarnokánál,
amelynek
fedőszerkezete alumínium hullámmezőkből összeszerelt, bordákkal
merevített
gyűrűhéj. A Székesfehérvári Alumínium Öntöde és Présmű daruzott
csarnokánál
alkalmazott hiperbolikus paraboloid lefedés példamutató megoldás. Itt a
végükön
konoid elemekkel kiegészített harántirányú héjsávokat alkalmazott. Az
egész
héjszerkezetet a csarnok előre elkészített híddaru pályájára szerelt
mozgatható
állvány segítségével építették. Hasonló a Csepeli Csőgyár
hegesztőcsarnok
tetőszerkezete, elliptikus paraboloid alakú héjmezőkkel.
Komoly
részt vállalt a hazai műszaki szabályzatok és szabványok
kidolgozásában, melyek
az n-mentes számítási eljáráson, illetve az osztott biztonság elvén
alapultak.
Széles körű szakirodalmi tevékenységet fejtett ki.
1942-ben
műszaki doktorátust szerzett, 1954-ben lett egyetemi magántanár. A
Tudományos
Minősítő Bizottság 1955-ben a műszaki tudományok doktora címmel ismerte
el
tevékenységét. 1965-ben lett címzetes egyetemi tanár. 1961-ben
Ybl-díjjal
tüntették ki.
Irodalom
N.
N.: Dr. M. I.
Magyar Építőipar, 1969. 9-10.; CSONKA Pál: Búcsú dr. M. I.-tól. Magyar
Építőművészet,
1970. 1.
Hajós György