MELCZER TIBOR (Békéscsaba,
1879. máj.
5. - Budapest, 1936. júl. 2.)
A
bécsi
műszaki főiskolán tanult, de gépészmérnöki diplomáját 1900-ban a
budapesti
Műegyetemen újra megvédte. Bécsbe és Budapestre is tanársegédi
meghívást
kapott, ő az utóbbit fogadta el, és előbb Czakó Adolf, majd Bánki Donát
tanársegédje,
később adjunktusa lett. Házasságkötése után megvált itteni állásától,
és a Bécs
mellett, Fischamendben létesített repülőkísérleti állomáson vállalt
munkát. Itt
sajátította el a repülőgépek számításának elméletét és építésének
gyakorlatát.
Ez időben már érdeklődéssel figyelte a magyar repülőgép-kísérletezők
munkáit
is, és Bánki Donát repülőgép-stabilizátor kísérleteit. 1909-ben
bekapcsolódott
ezekbe a munkákba, majd rövidesen hazatért, és újra elfoglalta helyét
Bánki
tanszékén.
1914-ben,
amikor megalakult a Magyar Lloyd Repülőgép- és Motorgyár Rt. Aszódon,
őt hívták
meg főmérnöknek. Irányításával áttervezték a gyártásba vett német
tervezésű DFW
B I típusú kétszárnyú kétüléses repülőgépeket, lényegesen egyszerűbb, könnyebb szerkezettel. Ez
az első kísérlete nagy sikert ért el, mert a Lloyd L-1 típusú repülőgép
1914-ben, az Aspernben rendezett versenyen, minden osztrák típusnál
magasabbra,
6170 m-re emelkedett fel, és három világrekordot ért el. Ennek nyomán a
gyár
nagy sorozatokra kapott rendelést, és vezetésével tervezőirodát is
létesített.
1918-ig itt 18 különféle Lloyd repülőgép-típust terveztek, legtöbbjük
sorozatgyártásra is került, sőt más osztrák-magyar repülőgépgyárak is
többet átvettek.
A Lloyd-felderítők az első világháború elején a legjobb típusoknak
számítottak.
Később szabadalma szerint új, réteges falemez borítású, nagy
szilárdságú szárnyszerkezettel
is terveztek gépeket, sőt néhány hárommotoros óriás repülőgépet is
építettek. A
furnérborítású, héjszerkezetű szárnykonstrukció úttörő jelentőségű
volt, s
utóbb a könnyűfémek alkalmazásával a korszerű repülőgépgyártásban
általánosan
elterjedt. 1919-ben megbízást kapott a Tanácsköztársaság polgári
légügyi hivatalának
megszervezésére. Ekkor nyílott módja arra, hogy a Zsélyi Aladár
mérnökkel A nagy
aeroplánok kérdése c. tanulmányban már 1912-ben elméletileg
kidolgozott,
húszüléses utasszállító repülőgép építését elindítsa. Az aszódi üzemet,
a
trianoni békeszerződés rendelkezése szerint 1922-ben lerombolták és
ekkor M. T.
újra a Műegyetemen lett előbb a vízerőgépek, majd a repülőgépek
statikai
számításai témakörben meghívott előadó. 1926-tól magántanári
megbízással a
Repülőgépek elmélete és szerkesztése tárgy előadója, 1932-től e
tárgyban
műegyetemi rendkívüli tanárrá nevezték ki. Mellette tanársegédkedett
repülőgéptervező generációnk számos nagy egyénisége, így Bánhídi Antal,
Rubík
Ernő, továbbá Vasy Géza, aki előadásait jegyzetbe foglalta össze, és ez
lett
hosszú időn át a repülőgép-tervezés első magyar nyelvű szakkönyve.
Főbb művei
M. T. - ZSÉLYI A.: A nagy aeroplánok kérdése. Magyar Automobil és Aviatikai Szemle kiadása, 1912.; A sárkányrepülőgépek működésének és számításának alapelvei. (VASY Géza összeállítása) Magyar Aero Szövetség kiadása, 1929.
Irodalom
CSANÁDI N.-NAGYVÁRADI S.-WINKLER L.: A magyar repülés története. Bp., 1974., 1977.
Winkler
Látszló