LECHNER ÖDÖN (Pest, 1845. aug. 27.- Budapest, 1914. jún. 10.)
Középiskolai tanulmányait a híres pesti Reáltanodában végezte, majd a
Műegyetemre iratkozott be. Mérnöki tanulmányait itt és a berlini
Bauakadémián végezte. A berlini akadémián ebben az időszakban szigorúan az
antik hagyományok szellemében folyt az oktatás. A hellenisztikus szellem a
tervezés oktatását is teljesen áthatotta.
Tanulmányai befejeztével (1868) hosszabb itáliai tanulmányút segíti a merev
akadémiai szellem oldódását. Ez a kettős hatás érződik azokon a korai
épületeken, amelyeket Pártos Gyulával közös irodájukban terveztek.
Lechnerék szakmai indulása szerencsésen esett egybe egy Pest-Budán - de az
egész országban - akkor induló hatalmas arányú építőtevékenységgel. A korai
épületek közül kiemelhető a pesti belvárosban levő úgynevezett "Zöldfa"
épülete, amelyen igazolódni látszanak 1911-ből való "önéletrajzi
vázlat"-ának ezen sorai: "Mint távoli ideál, mindig egy magyar nemzeti
stílus megalkotása lebegett előttem".
E cél eléréséhez indult 1874-ben hosszabb franciaországi tanulmányútra. Itt
Clement Parent irodájában régi kastélyok restaurálásával foglalkozott,
amelyhez levéltári kutatásokat is kellett végezni. Itt a stílusok
kialakulásának problémájával behatóan foglalkozott, hiszen ő maga is új
stílust akart teremteni.
Franciaországból való hazatérése után újra megnyílt a Lechner-Pártos iroda.
A franciaországi stílustanulmányok alapján sajátosan eklektikus, de teljesen
új irányt jelölő épületek születtek, mint a szegedi Milkó-ház (1883) vagy a
MÁV bérház (1883-84) a pesti Sugár úton. Itt magyar díszítőelemeket is
alkalmazott.
A stílusteremtés útján jelentős haladás a Thonet-ház a pesti Váci utcában
(1888-90). Az acélváz tette lehetővé az alsó két szint teljes megnyitását. A
legjelentősebb lépés Lechner saját stílusa útján a világhírűvé vált
Zsolnay-kerámia alkalmazása, amely a teljes homlokzatot meghatározza.
A kecskeméti Városházán (1890) már az 1889-es angliai tanulmányút tanulságai
is felismerhetők.
L. Ö. építészetében az igazi fordulat ez után következett be. Fő művei 1890
és 1900 között keletkeztek, és már a szecesszió stíluskörébe sorolhatók. Ez
Magyarországon nyitányát jelentette az új stílustörekvéseknek, de Európában
is a legelső kísérletek közé tartozott. Ebben jelentős szerepe volt Huszka
József a magyar ornamentika ősi eredetét tárgyaló műveinek ("Magyar díszítő
stíl").
A döntő fordulatot jelentő épület az Iparművészeti Múzeum Budapesten.
Fogantatása 1890-re tehető és 1896-ra készült el. Itt született meg az igazi
lechneri stílus, amelyben keleti szellem, magyar népművészet és európai
örökség ötvöződik. Alaprajzi korszerűség, szerkezeti újdonságok és a
Zsolnay-kerámiával ékes homlokzatok teszik hatásossá az európai rangra
emelkedő sajátos magyar szecesszió nyitányát.
1896 és 1900 között épült nagyszámú jelentős épülete közül csak a
legfontosabbakat emeljük ki. Ilyen a kőbányai Szent László templom (1894-
98). A Földtani Intézet (1897-99) látványos színes tetőjátéka, zárt tömege
mögött jól funkcionáló alaprajz és térkialakítás található. Díszítő
részleteiben az ősi magyar formakincs átköltötten jelenik meg.
Főművének tekinthető a Postatakarékpénztár épülete (1900). Ez mintegy
sűrítménye korábbi épületeinek. Legfőbb erénye azonban az, hogy Lechner
korábbi forma és szín tobzódása lecsitult, tudott már elhagyni is.
Homlokzatai síkszerűek, párkány nincs, a záró pártázat egy hallatlanul
egyéni, bizarr színes tetőjátékba megy át. Alaprajza kiérlelt, a földszinten
az udvart az elegáns, nagy pénztárcsarnok foglalja el.
1914-ben bekövetkezett haláláig még néhány kisebb jelentőségű művet
alkotott. Kiemelkedik ezek közül a pozsonyi "kék templom" (1914).
A korszak rendkívül élénk építészeti irodalmában is részt vett.
Legjelentősebb írásai: A magyar építőstílusról (1902); Magyar formanyelv nem
volt, hanem lesz (Bp., 1906.); Önéletrajzi vázlat (A Ház. 1911.). Irodalom
VÁMOS Ferenc: L. Ö. Bp., 1927.; MEDGYASZAY István: L. Ö. Városkultúra,
1933.; BAKONYI T.- KUBINSZKY M.: L. Ö. Bp., 1980. Kathy Imre