KORB FLÓRIS NÁNDOR (Kecskeremét, 1860. ápr. 7. - Budapest, 1930. szept. 16)
A berlini Königliche Preussische Bauakademie elvégzése után a
Kayser-Grossheim irodában dolgozott egy évig. Ott ismerkedett meg Martin
Dülferrel, akivel kapcsolatban maradt később is. Hazatérése után Hauszmann
Alajos irodájába került, amelynek később vezetője is lett. Hauszmann
munkatársait, így őt is valódi alkotótársként kezelte, aki ekkoriban kezdett
szorosabban együtt dolgozni a Hauszmann-iroda egy másik tehetséges tagjával,
Giergl Kálmánnal. Hauszmann több fontos épület tervezésének nagy részét
bízta kettőjükre, többek között a New York-palota és az Igazságügyi palota
esetében, de más épületeknél is fontos szerepet játszhattak. 1893-ban
önállósította magát és társas viszonyba lépett Giergllel. Első nagyobb
szabású művük a Pesti Hírlap budapesti palotája volt 1894-ben. 1894-1895
között épült fel a Kossuth Lajos utca 22. alatt található Weiner- és
Grünbaum-féle üzletbérház, valamint a Kossuth Lajos utca 10. szám alatti
lakó- és üzletház. Együtt tervezték az 1896-os ezredéves kiállítás több,
azóta elpusztult pavilonját: a kiállítási jegyirodát, az Aranykönyv
pavilont, az Urkány-Zsilvölgyi Kőszénbánya Rt., a Rimamurány-Salgótarjáni
Vasmű pavilonját, a Bányászati és Kohászati Csarnokot, valamint a
Horvát-szlavon Műcsarnokot. 1897-től ők folytatták a kolozsvári egyetem
klinikai épületeinek építkezését. Az Erzsébet-híd pesti hídfőjénél
kialakított Kígyó téren három nagyméretű bérház tervezése fűződik a
nevükhöz. Egyrészt az építtető Klotild főhercegasszonyról elnevezett két
ikerpalota, amely 1901-ben, másrészt az úgynevezett Király-bérház, amely
1902-ben épült. Mindhárom épület díszítése barokkos, rokokós. A földszinten
és a félemeleten elegáns üzletek, kávéházak és irodák, a felső szinten
bérlakások kaptak helyet, csakúgy mint a korábban említett üzlet- és bérházak
esetében. Az 1902-es pályázat nyerteseiként kapták a megbízást a
Zeneakadémia tervezésére. Ez az 1904-1907 között kivitelezett épület
tekinthető fő művüknek. Az épület átmenet a késői historizmusból a
szecesszióba. Ez a keveredés mind a külsőben, különösen a főhomlokzaton és
annak szobrászati díszítésében, mind a belsőben kimutatható. A
belsőépítészeti kialakítás és annak a társművészetekkel való kapcsolata
azonban már egységesebben mutat a szecesszió felé. Az épület műszaki
újdonsága a Zielinski Szilárd által tervezett nagy fesztávú vasbeton
szerkezetek alkalmazása. 1906 után K. F. N. és Giergl különváltak, de
továbbra is együttműködtek alkalmanként. A kolozsvári Egyetemi Könyvtár
tervezésére kiírt tervpályázatot ugyan nem ők nyerték meg, de a kiviteli
megbízást mégis ők kapták 1904-1906 között. 1907-1908 között készült el
terveik szerint a budapesti Mária utcai Szemészeti Klinika, majd 1908--1909
között az Üllői úti Sebészeti és Belklinika. 1909-ben kezdett hozzá Korb a
szegedi kórház, majd klinika tervezéséhez. 1910-ben tervezte a kecskeméti
Kereskedelmi Iparhitel intézet és Népbank iroda- és bérházát. K. F. N.
1911-ben kapott megbízást a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumtól a
debreceni egyetem terveinek elkészítésére, amit Giergllel közösen végzett
el. Az építés 1914-ben kezdődött, s attól kezdve egészen haláláig ezen
dolgozott. Irodalom
KOMOR Marcell: K. F. Magyar Mérnök és Építész Egylet Közlönye, 1930.; LYKA
Károly: K. F. Magyar Művészet, 1930.; FÁBIÁN Gáspár: Nagy magyar
építőművészek. Bp., 1936.; GÁBOR Eszter: K. F. és GIERGL Kálmán In: Magyar
Művészet 1890-1919. Bp., 1981.; GERLE János-KOVÁCS Attila-MAKOVECZ Imre: A
századforduló magyar építészete. Bp., 1990. Ritoók Pál