KEMÉNY JÁNOS GYÖRGY (Budapest, 1926 máj. 13. - Dartmouth, USA, 1992. dec. 26.)
Budapest Belvárosában született, ahonnan világnagyságok sorának indult
pályája. Apja, Kemény Tibor kereskedéssel, bankügyekkel foglalkozott, anyja
Fried Lucia volt. Csodagyereknek számított. A Rácz-féle elemiben, majd a
Berzsenyi gimnáziumban folytatta tanulmányait, ahol Bölcsházy Árpád tanár úr
életre szólóan megnyerte a matematikának.
Mivel édesapja előre látta, hogy mi vár az európai zsidóságra a nácizmus
miatt, a szűkebb család 1940-ben az Egyesült Államokba vándorolt. Annak
ellenére, hogy 13 éves kora előtt nem hallott angol szót, középiskoláit New
Yorkban sikeresen folytatta, majd a híres Princetoni Egyetem hallgatója
lett. Egyetemi tanulmányait a háború miatt egy évre félbeszakította és
katonai szolgálati jelleggel Los Alamosba került, ahol az atombomba
kifejlesztésére beindított Manhattan terv keretében a később Nobel díjas
Richard Feynman munkatársai közt dolgozott.
Ezek az évek a matematika és ezen belül különösen a matematikai logika és a
számítástechnika gyors fejlődésének időszaka volt és K. J. élt azzal a
lehetőséggel, hogy a legnagyobbaktól tanuljon, köztük is Neumann Jánostól és
Los Alamosból visszatérve az egyetemre Alonzo Church-től, akinél a doktori
dolgozatát (Ph.D.) készítette. 22 évesen már Albert Einstein kutató
csoportjában dolgozott. Amikor később azt kérdezték tőle, hogy minek kellett
Einstein mellé egy matematikus, azt válaszolta: "Einstein nem volt jó a
matematikában".
A Princetoni Egyetemen mind matematikából, mind filozófiából adjunktusként
ígéretes tehetségű kutatónak számított. "A Philosopher Looks at Science"
című könyve jó fogadtatásban részesült, a kiemelkedő tudósok hagyományos
karrierje állt előtte. Már ebben a korai munkájában megnyilvánultak azon
különleges képességei, amelyek később is fémjelezték dolgozatait. Különleges
érzéke volt a feladat megoldásban, a probléma lehetett tetszőlegesen
bonyolult matematikai, politikai vagy társadalmi, ő mindig megtalálta az
egyszerű, elegáns és gyakorlatias megoldást.
27 évesen megszakította sikeresen indult tudományos pályafutását amikor
sokak számára váratlanul elfogadta az addig a matematika oktatásban feltűnő
eredményt még el nem ért Dartmouth-i Főiskolának egy matematika tanszék
megszervezésére szóló meghívását. Az eredmény az lett, hogy országos modell
értékűvé vált a Dartmouth-i matematika tanszék. K. J. az Amerikai
Matematikus Egyesület (MAA - Mathematical Association of America)
vendégelőadójaként az 1957/58-as tanévben mintegy 40 főiskolát látogatott
végig, majd feltehetően a kimerültségtől tüdőgyulladást kapott és fel
kellett hagynia ezzel a munkával.
Egyike volt azon keveseknek, akik előrelátták a számítástechnika
kiemelkedően fontos szerepét mai világunkban, ezért hangsúlyozta a
számítástechnikai ismeretek fontosságát az oktatásban. Annak érdekében, hogy
a számítógépet a hallgatók számára is hozzáférhetővé tegye, ami az ötvenes
és hatvanas évek fordulóján még egy hihetetlen és váratlan gondolat volt,
1962-ben munkatársával Tom E. Kurtz-cal javaslatot tettek egy számítóközpont
létesítésére, majd kidolgozták a világ egyik első időosztásos rendszerét.
Munkásságuk megalapozta a Dartmouth-i főiskola máig is érvényes alapelvét,
"filozófiáját", hogy a számítástechnikát a legszélesebb kör számára kell
hozzáférhetővé és mindennapivá tenni. Ennek megvalósulása volt a főiskola
egészét lefedő, akkor forradalmian új, információs rendszer (a Dartmouth
College Information System). A korábbi időosztásos terminálrendszerről a
nyolcvanas években átálltak a hálózatba szervezett személyi számítógépekre,
1984-ben 11 000 Macintoshhól épült fel a rendszer és ezzel mintául szolgált
a nagy informatikai fejlesztéseknek az egész amerikai felsőoktatásban.
Az időosztásos témát igazi Kemény stílusban valósította meg, hiszen tudta,
hogy az oktatók lehetetlennek fogják tartani ezt a célkitűzést, megkerülte
őket és a tehetséges hallgatókra épített, akik - akárcsak ő -kreatívak
voltak és hittek a rendszer megvalósíthatóságában. Ugyanakkor K. azt is
hangsúlyozta, hogy egy ilyen nagyszabású fejlesztés csak az erőforrások
koncentrációjával, azaz számos érdek sérelmével képzelhető el. Ez a vezető
felelőssége és dilemmája.
Neumann felismerte, hogy a számítógép a közönséges aritmetikai számításokban
különlegesen nagy teljesítményre képes, K. pedig azt ismerte fel hogy ez a
lehetőség akkor válik mindenki számára hozzáférhetővé, ha a számítógép
programozás, a felhasználandó programozási nyelv egészen egyszerű. Ezért még
1964-ben Tom Kurtzcal közösen kidolgozták a BASIC (Beginner's All-purpose
Symbolic Instruction Code azaz a kezdők bármely célra használható
szimbolikus utasítás kódja nevű) programozási nyelvet, ami mindmáig talán a
legszélesebb körben elterjedt programozási nyelv. [Bill Gates, a világ
leggazdagabb embere a BASIC nyelv Microsoft verziójával alapozta meg
vagyonát.]
1970-ben a Dartmouth-i Főiskola válsága került, mivel profilját szélesítenie
kellett. A főiskola felügyelő bizottsága őt kérte fel, hogy legyen a
főiskola elnöke (magyar szóhasználattal főigazgatója, illetve rektora) és
oldja meg a problémákat. K. J. volt a főiskola 13. elnöke, tizenegy éven
keresztül töltötte be ezt a tisztséget. Vezetése alatt a kisvárosi főiskola
országosan, majd világszerte ismertté vált. Számos merész kezdeményezés
révén igen sikeresen igazgatta a főiskolát. Egyik újítása az volt, hogy
bevezette a koedukációt, másrészt nyári szemesztert indított a nő hallgatók
számára, hogy miattuk ne kelljen a férfi hallgatók számát csökkentenie.
Újraélesztette a már hosszabb ideje elfeledett Dartmouthi hagyományt, azaz,
hogy az őslakos amerikaiak oktatása érdekében jelentős szervező munkát
végeztek és egy erős oktatási programot alakítottak ki.
Elnöksége idején egy alkalommal, valamelyik kollégája megjegyezte, hogy
bizonyos ügyeket mások jobban intéznének el, K. aki tudta, hogy milyen
kiváló munkát végez, rögtön válaszolt: "Nevezz meg akárcsak egyet is"!
A rektori teendőkkel járó igazgatási terhek mellett sem szüneteltette tanári
hivatása gyakorlását. Kiváló oktató volt, mondhatni szerelmes volt magába az
oktatásba. A főiskola elnökévé választásakor a felügyelő bizottság
ellenezte, hogy Kemény folytassa oktató munkáját, ekkor hangzottak el azok
az ismert szavai, amelyek őt magát is jól jellemzik: "Önök hetente két
délutáni kimenőt engedélyeznének számomra, hogy golfozhassak, ha én
ragaszkodnék hozzá. Az én hobbim azonban a tanítás, így gondolkozzanak
erről". A főiskola elnökeként is végig tanított, órát rendkívül ritkán
mulasztott. Különleges érzéke volt annak megértésére, mi az amit a hallgatók
nem értenek, újra és újra elmagyarázva világossá tette a témát.
K. szerint a matematika az egyetlen olyan tantárgy, amelyet úgy tanulhatnak
a diákok 14 éven keresztül, hogy eközben egyetlen olyan témával se
találkoznak, amelyet 1800 után dolgoztak volna ki, ezért .újfajta oktatási
rendszer kialakítását is kezdeményezte, bevezette az első évfolyam
hallgatóinak a véges matematika oktatását, amibe beletartozott a logika, a
valószínűségelmélet, a mátrix algebra is. Arra bátorította a hallgatókat,
hogy ne csak elmélyedjenek a tanulásban, hanem már hallgató korukban
vegyenek részt matematikai kutatásokban is.
A tanítás mellett maga is folytatta tudományos munkásságát és J. L.
Snell-lel közösen a Markov láncok új elméleteit és alkalmazásait dolgozta
ki.
A híres "Three Mile Island"-i atomerőművi baleset után Carter elnök K.-t
kérte fel a kormányzati vizsgálat vezetésére. K.-t megrémisztették a
balesetet kiváltó és általa tapasztalt körülmények. Született optimistaként
úgy vélte, hogy ezekre a problémákra éppúgy, mint a társadalom egyéb
problémáira is van megoldás, csak meg kell keresni azokat. A Kemény-jelentés
országos visszhangot váltott ki, és az Egyesült Államok egyik legismertebb
és legbecsültebb polgárává tette.
Személyiségét jellemző momentum, hogy képtelen volt elviselni a butaságot,
ha beleütközött, olyankor nem tudta visszafogni robbanékony természetét.
A főiskolára csak késő délelőtt járt be. Rendszeresen éjszakába nyúlóan
dolgozott, ha egy témába belekezdett, azt nem hagyta abba csak azért, mert
későre járt. Egyik munkatársa reggel kilenckor találkozott vele és
megállította, "John, mit csinálsz Te itt ilyenkor?" mire a válasz: "Éppen
hazamegyek."
Még a princetoni években magával ragadta a társadalmi szervezetekben, pl. a
"World Federalist" mozgalomban végzett munka. Einstein ennek kapcsán azt
mondta neki, hogy először törekedjen olyan szakmai eredmények elérésére,
amelyek kihatnak a világra, nyomot hagynak a világban, azután az emberek már
hallgatni fognak rá. K. jól tette, hogy hallgatott Einstein intelmére: 13
matematikai, illetve filozófiai tárgyú könyvet írt részben önállóan, részben
társszerzőkkel.
1950 novemberében nősült, 42 éven át mintaszerű házasságban élt, két
gyermekük született, Jennifer és Robert. Felesége könyvet írt életükről,
amelyben megemlítette, hogy a Dartmouth-i főiskola elnöki tisztségében
töltött tíz év kapcsán tartott megemlékezésnél tudós férje azt mondta:
"Elkötelezettségem a főiskola és a feleségem iránt egyforma: csak a halál
választ el minket egymástól". Így is lett.
K. J. belső nyugalma abból eredt, hogy tudta mi a fontos és mi nem az. Az
utolsó évnyitón, amin részt vett, a helybeli újság egyik szerkesztőjének
adta át a diplomáját, aki egy kis papírfecnit csúsztatott a kezébe "....
meg". Keménynek a szempillája se rezdült, de a hallgatókhoz fordult és lágy
magyar akcentusával kifejtette:
"A legveszélyesebb hang, amit valaha is hallotok, az az előítélet hangja,
amely megosztja az embereket, fehérekre és feketékre, keresztényekre és
zsidókra, férfiakra és nőkre ... Egyetemünk fiai és lányai: az egész
emberiség a testvéretek és Ti vigyázzatok testvéreitekre!" Főbb művei
Introduction to Finite Mathematics (with J. L. SNELL, G. L. THOMPSON),
1957.; A Philosopher Looks at Science, 1959., Finite Markov Chains (with J.
L. SNELL), 1960., Basic Programming (with T. E. KURTZ), 1967., Man and the
Computer, 1972. (Magyarul 1978.) Irodalom
J. L. SNELL: John Kemeny, N.R. CAMION: True Basic, A sketch of John Kemeny. (http:
MARX György: K. J. Fizikai Szemle, 43 (1993)5. Herman Ákos