História Tudósnaptár
História - Tudósnaptár
Kattintson!
H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Előzetes   Emlékeztető   Javaslatok?   Olvass el! NEW!

A,Á B C CS D E,É F G GY H I,Í J K L M N O,Ó Ö,Ő P Q R S SZ T U,Ú V W X Y Z ZS  ^    Név:  
Galamb József (Joseph)
Makó, 1881. febr. 3. - Detroit, Michigan, USA, 1955. dec. 4.

Gépészmérnök, feltaláló
1901-ben a Budapesti Állami Felsőipariskolában szerzett diplomát. Dolgozott Hódmezővásárhelyen, Aradon és Békéscsabán, majd a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával Németországba utazott, Drezda, Berlin, Hamburg és Bréma voltak útjának állomásai. Az ösztöndíj lejárta után szakmunkásként dolgozott Brémában, majd Düsseldorfban, végül Frankfurt am Main-ban az Adler-gépkocsigyárban. 1903-ban kivándorolt New Yorkba. 1905-ben a Ford Motor Companyhoz került gépkonstruktőrnek. Munkájával felhívta magára a gyáralapító Henry Ford figyelmét, aki maga mellé vette, és nagyrészt vele terveztette meg a később híressé vált T-modellt, amely az általa alkalmazott műszaki megoldások miatt a világ első, egyszerűen vezethető és szerelhető, ugyanakkor olcsó népautója lett. 1944-ig dolgozott a Ford-műveknél. Vezető konstruktőri beosztásban, az 1. világháború alatt néhány hadigépet is tervezett, majd ő tervezte később az ugyancsak nagy sorozatban gyártott Fordson-traktor prototípusát. Fenntartotta kapcsolatait Magyarországgal. Többször is meglátogatta rokonait, és előadást tartott a Magyar Mérnök- és Építész Egyletben. 1921-ben százezer koronás ösztöndíjat alapított makói fiatalok támogatására.

Web dokumentumok

 

  KFKI Home >  História - Tudósnaptár Copyright info