HIERONYMI KÁROLY (Buda, 1836. okt. 1. - Budapest, 1911. máj. 4.)
A gimnáziumot Pozsonyban és Budán végezte, majd 1852-ben mérnöki
tanulmányokat kezdett a politechnikumban. Oklevele megszerzése után 1857-ben
Máramaros vármegyében vállalt munkát, itt 1861-ben a megye megválasztotta
főmérnökének. Innen hívták a Közmunka és Közlekedésügyi Minisztériumba, ahol
1874-től államtitkárként vezette a közműépítés ügyeit: folyószabályozást,
ármentesítést, víziutak fejlesztését, az út- és vasútépítéseket. Az
1879/80-as árvizek idején a tiszántúli árvédekezések és a társulatok
újjászervezésének vezetője. 1882-től a magyar-osztrák vasutak
vezérigazgatója. 1875-től szabadelvű párti országgyűlési képviselő. 1892-95
között a Wekerle-kormány belügyminisztere. Nevéhez fűződik az
egyházpolitikai és közigazgatási reformok végrehajtása, valamint a Fővárosi
Vízművek létrehozása. 1903-05-ben Tisza István kormányában ismét vállalta a
kereskedelemügyi tárcát, és az ipar és közlekedés műszaki fejlesztésében
folytatta Baross Gábor munkáját.
Különösen emlékezetesek maradtak a Duna-Tisza-csatorna évszázados tervének
megvalósítása, és a budapest-csepeli Nemzeti- és Szabadkikötő előkészítése
érdekében tett erőfeszítései. Még államtitkár korában Franciaországban tett
tanulmányutat "A közmunkák állami kezelésének" tanulmányozására (Bp.,
1874.), amelynek alapján állami műszaki szolgálatunk francia mintára való
átszervezését javasolta, amelyet utóbb a centralista miniszter, Ordódy Lajos
valósított meg, s amivel lehetővé tette Baross későbbi vasútállamosítási
tevékenységét és időszerűvé vált közlekedéspolitikai, műszaki fejlesztési
terveinek megvalósítását. Nagy jelentőségű gazdasági-műszaki fejlesztési
tevékenységét széles látókörű elméleti szakirodalmi és tájékoztató munkával
kísérte. Főbb művei
A kőutak építéséről és fönntartásáról. Pest, 1868.; A magyar vasutak
pénzügyi jövőjéről. Bp., 1886. Irodalom
Nekrológ. Vasárnapi Újság, 1911. máj. 14. P. Károlyi Zsigmond