Forrás: N.J. Pro Homine Alapítvány - Paál Zoltán: Országos becsben 111.o.

HARDY GYULA
vegyészmérnök

Budapest, 1928. ápr. 20. - † Budapest, 1988. okt. 22.

Hardy Gyula Akadémikus. Állami Díj: 1988. (megosztva)
"A polimerkémia területén elért nemzetközileg elismert eredményeiért, iskolateremtő tevé­kenységéért."

Az újpesti Könyves Kálmán Gimnáziumban érettségizett 1946­-ban [Pataki Ferenc osztály-, sőt padtársaként]. 1946-48 között Györffy-kollegista volt, 1948-tól a Vegyészkollégium igazgatója. A Budapestí Műszakí Egyetem Vegyészmérnöki Karán diplomázott 1950-ben. 1950 és 1953 között a Leningrádi Technológiai Intézetben aspiráns volt. Szerves vegyületeknek a vinilacetát gyökös polimeri­zációjában játszott szabályzó szerepéről írott kandidátusi disszertá­cióját 1953-ban védte meg. 1954 januártól az MTA Központi Kémiai Kutató Intézete tudományos igazgatóhelyettese. 1957 augusztusától a Szerves Vegyipari és Műanyagipari Kutató Intézet igazgatóhelyet­tese, majd 1961 januártól 1988 márciusig az abból önállóvá vált Műanyagipari Kutató Intézet igazgatója volt. 1954-től adott elő a Budapesti Műszaki Egyetemen, majd 1959-től az egyetem Műanyag­- és Gumiipari Tanszék vezető docense, 1965-től professzora volt. 1974-ben a kémiai tudomány doktora, 1976-ban a MTA levelező, 1985-ben rendes tagja lett. 1961-ben Párizsban, 1976-ban az USA-­ban amherst-i (USA, Massachusetts) egyetemen volt vendégpro­fesszor. 1978-ban a Leningrádi Technológiai Intézet díszdoktora. 1988-ban Állami Díjjal tüntették ki. Éveken át volt az MTA Kémiai Tudományok Osztályának elnöke és az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság vezető tanácsadója.

Főbb művei: több mint 160 tudományos közlemény magyar és nemzetközi fo­lyóiratokban és számos szabadalom.
Forrás: Akadémikusok Életrajzi Lexikona, Budapest, 2003. MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Tudománytár. (Pótó János közlése)

Czvikovszky Tibor
EMLÉKBESZÉD HARDY GYULÁRÓL, MTA, 1998.
(Részletek)

Hardy Gyula professzor tíz éve halt meg, még a statisztikai átlag szerint korán haló magyar férfiakhoz képest is korán, alig hatvanéve­sen. Furcsa érzés végiggondolnom nekem, egyik korai tanítványának, aki közvetlen beosztott munkatársa voltam mintegy negyedszázadon át, hogy ma már én vagyok idősebb. A halottak nem öregednek.ű

Amikor egyik első kurzusát hallgattam a Budapesti Műszaki Egyetemen a polimerizációs műanyagok előállításának reakció­kinetikai alapjairól, csak harmincéves volt, de mindenki tudta, hogy ő nagy tapasztalatú ipari szakember, Balló Rudolf professzor kijelölt utódja a Műanyag- és Gumiipari Tanszéken. Ez a tárgy - A polimeri­zációkinetika alapjai - s maga az előadó is: egy fantasztikusan gyors felfutású jövőt sejtetett az eltűnőben lévő múlttal szemben. Balló professzor a korai polikondenzációs műanyagok szakembere volt, bakelit típusú fékbetétje valóban nagy sikert futott be - Hardy tanár úr pedig a polimerizációs láncreakciókat tanította azoknak a műanyagoknak a hátterében, amelyek akkor a világon még nem érték el az évi 1 M tonna termelést, és amelyekből a világon 2000 táján már évi 150 M tonna készül. Balló professzortól a bakelit típusú polikondenzációk többfokozatú, kényelmes, órákon át tartó reakcióit tanultuk, Hardy tanár úr pedig a villámgyors láncreakciókat tanította, amelyek a PVC, a polisztirol, a poliolefinek kialakulásához vezetnek. A forrást az elméletileg igen erős orosz (inkább grúz) fizikai-kémi­ai iskola képezte, amelyekből Hardy Gyula leningrádi tanulmányai során személyesen részesülhetett. Bagdaszarján professzor - akinek könyvét a Hardy-iskola elsőként fordította magyarra - még javako­rabeli volt abban az időben.

Hardy Gyula docens 1960-ban már a BME Műanyag- és Gumi­ipari Tanszékének vezetője volt, és a kor szellemének megfelelően egy személyben az ehhez a szakmához tartozó, egyre bővülő ipari kutatóbázis, a Műanyagipari Kutató Intézet vezetője is. Mai szem­mel elképesztő mértékű szellemi koncentrációkat képviseltek ezek az intézmények. Néhai Gillemot professzor acélorientált tanszéke a Műegyetemen a hatvanas években közel százfős volt, s az általa vezetett Vasipari Kutató Intézet pedig közel ezerfős. Hardy tanár úr műanyagtanszéke kb. 50 fős volt, intézete pedig csakhamar 400 fő fölé növekedett, több száz diplomás mérnök alkalmazásával.

A magyar műanyagipar fejlődése abban a közel három évtizedben, amelyben Hardy Gyula e két intézményt irányította, valóban látvá­nyos volt. 1960 táján évi 2-3000 tonnás kísérleti üzemmel indította a magyar műanyagipar szerény próbálkozásait a kaprolaktám alapú poliamid, illetve az acetilén alapú PVC gyártásával. 1988-ban, Hardy Gyula halálának évében, a magyar műanyagipar termelése közel 700 ezer t/év volt, gyakorlatilag csak a főbb polimerizációs mű­anyagokból: polietilénből, polipropilénből és PVC-ből. Az iparág fejlettségét az is mutatta, hogy ennek az alapanyag-mennyiségnek jelentős részét exportáltuk, miközben sokféle különleges műszaki műanyagot importáltunk is, a hazai felhasználás közel járt a terme­léshez, az évi 700 ezer tonnához. Talán csak azt sajnálhatjuk, hogy közben "elfelejtettük" az azóta is fejlődő - bár nagyságrenddel ki­sebb gyártási volumenű, de technikailag változatlanul fontos - [ba­kelit típusú] polikondenzációs gyanták gyártási technológiáit. A hazai műanyagipar eredményeit egyébként az is jellemzi, hogy az 1990-es évtized első felének világrengető átalakulásai során, amely piacainkat és a műanyagipar alapanyagát, a kőolajat egyaránt érintette, ez a magyar műanyagtermelés sem a termelékenységben, sem exportjá­ban nem esett vissza, noha a hazai fogyasztás gyakorlatilag a felére csökkent. Azóta viszont újabb műanyaggyárak épültek, belépett a hazai polisztirolgyártás is.

Hardy professzor úr tudatosan építette kétbázisú iskoláját. A Műegyetemen végzett fiatal mérnökeiből a hatvanas években szinte minden évben egyet-egyet felvett a Műanyagipari Kutató Intézetbe, amely az alkalmazott kutatás céljait szolgálta. A rendszer maga éles kontúrvonalakat sugallt, amely elválasztotta egyfelől az oktatást és az elméleti alapkutatásokat, másfelől a gyakorlati, alkalmazott ku­tatásokat. Hardy professzor első közelítésben elfogadta ezeket a határvonalakat. Nem mosta össze a tanszék és az intézet feladatait, esz­közeit - és embereit sem cserélgette. A polimerkémia alaptudományi kutatása a nemrég elhunyt Tüdős Ferenc hatáskörébe került, s Hardy professzor ezeket a köröket sem érintette a fellazítás szándékával.

Természetesen neki is megvoltak a saját alapkutatási koncepciói. Szakterületeként jelentős eredményeket ért el a szilárd fázisban le­játszódó polimerizációs reakciók területén. E terület volt talán a leg­többet ígérő, leggyakrabban idézett saját szakterülete. Személyesen is ebben dolgozott legszívesebben. Sugárzással indított szilárdfázisú polimerizációt kutatott az 1960-as évek elején rövid párizsi, majd hosszabb massachusetts-i tanulmányútja során. Lényegében ezekkel alapozta meg akadémiai karrierjét is, ebből készült nagydoktori disszertációja, akadémiai székfoglalója is.

Hardy Gyula előadáson

A kor, amelyben élt, élesen elválasztott (osztály) kategóriákban működött. Az alkalmazott kutatóintézetnek ipari kutatás volt a feladata, az ipari miniszter alá rendelve, s csak kevés egyetemi és akadémiai kölcsönhatást tűrt el. Az iparpolitika pedig igencsak erős hullámzásokat élt át. Nemcsak az ipar vált szét könnyűiparra, azaz textil-, papír-, nyomda-, bőr-, faiparra, amely mind a természetes polimerben volt érdekelt, és másfelől nehéziparra, amelyben a vas és acél elsőrendű, stratégiai fontosságú volt. Technológiai és anyagszerkezettani szempontból ugyan indokolatlanul, de másfelől az iparág előnyére, a műanyagipar ide, a nehéziparhoz soroltatott.

A stratégiai fontosságot hangsúlyozandó, egyidőben még külön Vegyipari Minisztérium is működött. Az iparpolitika hullámzásai azonban időnként alapjaiban rengették meg a kutatást, ami pedig hosszú távú stratégia nélkül elképzelhetetlen. Volt olyan időszak, mi­kor a főhatóság az olefin-polimerizációra állította volna akár az egész intézetet, majd jöttek olyan évek, amikor csak alkalmazástechnikai kutatást értékeltek igazán az Iparí Minisztériumban. Hardy professzor sokat harcolt a szélsőségek kiegyenlítése, a műanyagipari kutatás ki­egyensúlyozottsága érdekében. Ez a küzdelem különösen nehézzé vált onnantól fogva, amikortól - 1968 után - a MÜKI önálló vállalati gazdálkodási rendre volt kénytelen áttérni. A kísérleti termelés - az epoxigyanta gyártásában és az autóbusz stoplámpa fröccsöntésében egyaránt - kötelező, mindennapi kenyeret biztosító kutatási ágazattá vált. Hardy professzor ezekben az években alighanem több örömöt, pozitív élményt talált az oktatásban, mint a kutatásban.

A Műanyag- és Gumiipari Tanszék polimerkémiai kutatásai a jö­vendő vegyészmérnökök okulására szépen bontakoztak. Az akrilát­polimerizáció, az összetett, műszaki célú műanyag monomerek és oligomerek kutatása szép eredményeket hozott. Hardy professzor diákjai, korábbi doktoránsai ma is kulcspozíciókat töltenek be a magyar műanyagipar jelentős vállalataiban, intézményeiben.

Eközben azonban az 1980-as években a tartalékok kimerültek. Hardy professzor egészsége is megrendült, de ő fáradhatatlan maradt többszörös feladataiban: az egyetemi tanszék és a kutatóintézet ve­zetésében, az OMFB fontos pozíciójában és akadémiai munkájában. Az MTA Kémiai Osztályának osztályelnöke volt évekig. Nem is el­sősorban ebbéli sokszoros terheinek volt köszönhető, hogy a mű­anyagipar leggyorsabban fejlődő ágán, a műanyagfeldolgozási tech­nológiák területén sem az oktatásban, sem a kutatásban nem sikerült lépést tartani a korral. A BME Műanyag Tanszék technológiai labo­ratóriuma és a MÜKI feldolgozástechnológiai főosztálya véglegesen és indokolatlanul elavultak. S talán Hardy tanár úr szempontjából jobb is, hogy nem érhette meg élete munkájának, egyik színterének, a hazai műanyagkutatás fellegvárának összeomlását: a fénykorában közel 400 fős Műanyagkutató Intézetnek 30 fős kft.-re csökkenését. A változások előszelét is érezve, s főleg súlyos betegségének tudatában igen csendesen állt fel székéből 60. születésnapján, 1988 áprilisá­ban, hogy egy szerény szobába húzódjon vissza, ahol saját munkái számára sem volt elég hely. S az sem lehetett véletlen, hogy alig néhány hónap múlva, temetésén egyetlen méltató szó sem hangzott el - saját végakarata szerint. Csak a Mozart Requiem kórusa dicsér­tette emberségét, mérnöki arányérzékét, őszinte életfilozófiáját.

Nehéz dolog számomra erről az életfilozófiáról, Hardy professzor hitéről emlékezni. A következetes, sőt harcos ateizmusban nevelkedett, és abban mindvégig kitartó ember talán haló porá­ban is tiltakoznék még a hittel való asszociáció ellen is. Mégis úgy érzem, mint tanítványának most hivatásom van vallani erről is. Élete ugyanis egyetlen kiállás, megvallás, tanúságtétel volt valami mellett, ami egyszerre volt optimista hit a technikai haladásban és kiállás a társadalmi fejlődés egy bizonyos iránya mellett, amiről azonban valószínűleg ő maga is látta - hiszen belülről látta -, hogy végül is megvalósíthatatlan. Ez azonban nem tartotta őt vissza, ha­nem épp ellenkezőleg, megerősítette becsületességében, munkájá­nak lelkiismeretességében, családszeretetében, értékítéleteinek ki­egyensúlyozottságában, mérnöki adatértékelésében és vezetőként az emberekről hozott megítélésében egyaránt.

A szerző a BME tanszékvezető egyetemi tanára

SZEMÉLYES EMLÉKEIM HARDY GYULÁRÓL

Hardy Gyula a MÜKI fiatal igazgatója Hardy Gyulával fiatal kutató koromban, több mint 40 éve ismer­kedtem meg. Mint a megemlékezésből kiderült, akkor ő már - fiata­lon - "nagyfőnök" volt, amit, ha nem tudom, sohase vettem volna észre. Határozottsága imponált, de ehhez kollegiális, barátságos modor társult. A kezdetektől fogva egyenlő partnerként beszélt velem, éppúgy mint nálam még fiatalabb munkatársaival. Akkor hasonló te­rületen, besugárzással dolgoztunk. Engem sorsom más vonalra vetett, de a jó szerencse úgy hozta, hogy közvetve ugyan, de végig követni tudtam pályáját. A jó szerencse (egyik) neve ebben az esetben - a szintén kémikus - Hardy Gyuláné Putirszkaja Galina volt, akit szin­tén azóta ismerek. Amikor először találkoztunk, már megszületett első gyermekük, Hardy Mihály (Mííska - emlegette Gálja), akit később a televízióból ismert meg az ország. Akkor várták második gyermeküket (Hardy Júlia aki pszichológus). Gálja utána sokáig dolgozott feleségemmel egy osztályon, majd mintegy tíz éve intéze­tünkbe került. Nehezen tudnék nála jobb lelkű, megértőbb kollegát megnevezni. Tudományos titkárként fantasztikus munkabírása, lelki­ismeretessége is hozzájárult ahhoz, hogy egyértelműen népszerű le­gyen az intézetben. Gyulának mindvégig tökéletes társa volt. Kö­szönöm segítségét e megemlé­kezés összeállításában is! Tőle tudom, hogy 1944. március 19-­én, a német megszállás napján történelemtanáruk (dr. Lengyel Albert) kijelentette: ebben a tanévben a mai volt az utolsó történelemóra. Majd elénekelték a Himnuszt. Dr. Lengyel 1945 tavaszáig távol maradt az isko­lától. Gyula sokszor emlegette feleségének a neki oly kedves Mihályi tanár urat [különben anyám egykori egyetemi évfolyamtársát, akit még szerencsém volt ismerni - kicsi a világ!], akivel Gálja Moszkvában vé­letlenül ismerkedett össze, és nyelvileg segített neki az őt nagyra becsülő orosz kollegákkal folytatott beszélgetésében. Ennek színvonalából megértette, miért is szerette és becsülte őt annyira diák korában Gyula.

A MÜKI-vel kapcsolatban Gálja kiemelte, hogy Hardy Gyula sikerének egyik titka az őszinte, baráti légkör megteremtése volt. Ebben nem volt helye az áskálódásnak. A másik fontos momentum az volt, hogy megbízott beosztottjaiban, saját helyükön teljesen engedte őket érvényesülni. [Lásd e tekintetben a Varga Józseftől idézetteket e könyv más helyén.].

Paál Zoltán

Hardy Gyula
SZINTETIKUS SZERVES ANYAGOK ÚJ TULAJDONSÁGAI
Magyar Tudomány, 30. kötet. 1985. 660-666. old.
(Részletek)

Az anyagtudomány egyik viszonylag új és nagyon intenzíven művelt ága a szintetikus szerves anyagok előállítási folyamatainak és tulajdonságainak, valamint a tulajdonságaikat kialakító ténye­zőknek szisztematikus vizsgálata. A megnövekedett érdeklődés mozgatóerői kétségtelenül a tudomány önfejlődéséből származnak. Ezek között fontos a szerepe annak, hogy a szervetlen anyagok esetében felismert törvényszerűségek érvényességi határainak vizsgálata szerves anyagokon új tudományos felismerésekkel kecsegtet. A molekulakristályokat alkotó szerves anyagok nagy valószínű­séggel másként viselkednek, mint az atomos vagy ionos kristályos szervetlen anyagok. A szerves anyagok igen nagy variációs lehető­ségei lehetővé teszik a célnak legjobban megfelelő vegyületek szin­tézisét, és így "kikényszeríthető" a természet válasza a különböző kutatási hipotézisek megerősítésére vagy elvetésére. A szintetikus szerves anyagok között a polimerek egy további új területet jelen­tenek, ahol is a polimer jelleg az ismert törvényszerűségek újabb módosulását, ill. a polimer állapottal teljesen új anyagi tulajdonsá­gok felismerését teszi lehetővé. Ezen anyagok iránti megnövekedett érdeklődés másik hajtóereje gyakorlati igényekből fakad. Például a modern elektronikai ipar már molekuláris méretekben adott funkciók ellátására megtervezhető anyagokat igényel, pl. szigetelő tulajdon­ságú anyagoktól a félvezetőkön át egészen a szobahőmérsékleten szupravezető anyagokig. A különböző optikai, optoelektronikai berendezések a természetben eddig ismeretlen tulajdonságú anya­gok létrehozását teszik szükségessé (így pl. irányfüggő - anizotróp - elektromos vagy fényvezető anyagokat). A tudatosan megtervezett monomolekuláris rétegből álló anyagok vagy több eltérő mono­molekuláris réteg összeépítése a biológiai rendszerekhez jelentenek átvezető hidat, és a szintetikus sejtfal és annak biológiai rendsze­rekben való hasznosítása vagy fordítva, a biológiai rendszerekben működő folyamatok, pl. ingertovábbítás, memóriamechanizmusok jobb megértése és modellezési lehetősége jelenti a technikai meg­oldások újabb generációinak létrehozásához vezető utat.

A sztereospecifikus polimerizáció felfedezése (K. Ziegler és G. Natta, 1953) felkeltette a kutatók érdeklődését a rendezett rendsze­rekben végbemenő polimerizációs folyamatok iránt. Ilyen polime­rizációs folyamatok lehetnek: szilárd fázisban, csatorna-komplexek­ben, folyadékkristályos állapotban, monomolekuláris rétegekben és túlhűtött folyadékfázisban lejátszódó reakciók. Ezenkívül külső erőtér (pl. mágneses tér) hatására is lehet előrendezett rendszereket létrehozni.

[A tanulmány következő részében ezen eljárások és a kapott poli­merek tulajdonságainak ismertetése olvasható.]

Az elektromosan vezető polimerek kialakítására irányuló kuta­tásokat több tényező határozta meg. Az elméletileg lehetséges szerves elektromosan szupervezető polimer létrehozását mind a mai napig nem sikerült elérni, de a kutatások egy sor félvezető és ún. szerves fém tulajdonságú polimerek kidolgozásához vezettek.

A gyakorlat oldaláról viszont ismert a kereskedelemben kapható polimerekből készült termékek hátrányos tulajdonsága, az elektro­sztatikus feltöltődés. Az elektrosztatikusan feltöltött polimer termék magához szippantja a port és piszkos lesz. Ugyanez vonatkozik a szintetikus szálakból készült szövetekre. Az elektrosztatikus feltöl­tődés komoly robbanásveszélyt jelenthet, pl. poliolefinből készült benzin-üzemanyag kannák esetében, de a mikroelektronikai beren­dezésekben is súlyos kárt okozhat az elektrosztatikus feltöltődés kisülése. A mikroelektronikában a MOS technológiával készült vékony dielektrikumok átütési feszültsége 70 volt, így néhány ezer voltos elektrosztatikus feltöltődés, amely a másodperc töredéke alatt földelődik, az ilyen berendezéseket teljesen tönkreteheti. Textilgyá­rakban, kórházakban, műtőkben a földelt, elektromosan vezető padló is reális igény. Nagyfeszültségű kábelek elektromos erőteré­nek hatásától is meg kell védeni magát a szigetelő kábelvezetéket, több erőművi tüzet is okozott ennek meggondolatlansága. Az elektromosan vezető polimer alapú ragasztóanyagok előállításának igénye részben azért alakult ki, mert egy sor esetben a forrasztásos hőigénybevételt nem bírják ki az összeforrasztandó alkatrészek, részben pedig számolni kell az ónelőfordulások kimerülésével. A prognózisok szerint a jelenlegi forrasztó ón felhasználási szint mel­lett a világ ónkészlete legfeljebb az ezredfordulóig tart ki. [2003-ban még van ón ...] Ez is aktuálissá tette az elektromosan vezető ragasztó anyagok kidolgozását.

[A befejező részben ismertetés következik az elektromosan vezető polimerek fajtáiról, előállításukról és felhasználási lehetőségeikről.]

Hardy Gyula 1988-ban
Íróasztalánál 1988-ban