GALAMB JÓZSEF (Makó, 1881. febr. 3.-Detroit, 1955. dec. 4.)
Elemi és középiskoláit szülővárosában végezte. 1895-ben Szegeden a Fa- és
Fémipari Szakiskola, majd a budapesti Állami felső-ipariskola (a mai Bánki
Donát Gépipari Műszaki Főiskola) tanulója, ahol 1901-ben szerzett
végbizonyítványt.
Gépészmérnöki ismereteit először a diósgyőri Vasgyárban, majd a
hódmezővásárhelyi Mérlegkészítő Gyárban fejlesztette tovább. Ezután Aradra
került, a Magyar Automobil Rt. (MARTA) elődjéhez. Itt elnyert egy 300
koronás ösztöndíjat, amellyel 1903 elején Németországba utazott
tanulmányútra. Drezda, Berlin, Hamburg és Bréma voltak útjának állomásai.
Elfogyván az ösztöndíj; szakmunkásként dolgozni kezdett Brémában, majd
Düsseldorfban, végül Frankfurt am Main-ban az Adler-gépkocsigyárban. Itt
megtudta, hogy 1904-ben az USA-ban, Saint Louis-ban autó világkiállítás
lesz. Megtakarított pénzén - Hollandiát és Belgiumot is meglátogatva -1903.
okt. 6-án Hamburgból New Yorkba indult. Gyakorlatilag pénz nélkül érkezett
meg, mert két honfitársának is ő fizette a hajójegyét.
Azonnal állást kellett vállalnia. Először egy dobozgyárban dolgozott New
Yorkban, a Thomson Leather Decorating Company alkalmazottja volt. 1904-ben
Pittsburghban fél éven át a Westinghouse-nál volt szerszámkészítő.
Megtakarított pénzén végül is eljutott Saint Louisba. Az ott látottak
alapján továbbra is az USA-ban kívánt dolgozni, és először Clevelandben, a
Stearn's Automobile Companynál vállalt karburátorkészítést, majd Niles-ben a
Harris Automotive Press Companynál lett szerszámtervező. Ezután - már a
nyelvet elsajátítva - mérnöki állásba szeretett volna kerülni.
Több lehetőség közül végül 1905. dec. 11-én, az akkor még kis munkáslétszámú
Ford Motor Companyhoz került gépkonstruktőrnek. Egyik rajza annyira
megtetszett H. Fordnak, a gyáralapítónak, hogy maga mellé vette, és
nagyrészt vele terveztette meg a később híressé vált T-modellt, a világ
első, egyszerűen vezethető és szerelhető, ugyanakkor olcsó népautóját.
A T-modellből 1908-27 között több mint 15 millió készült. Ez a siker H.
Fordnak mérhetetlen gazdagságot, G. J.-nek nagy tekintélyt szerzett. 1944-ig
dolgozott a mamutvállalattá fejlődött Ford-műveknél. Sok mindent tervezett
hosszú vezető konstruktőri beosztásban, így az I. világháború alatt néhány
hadigépet, majd később az ugyancsak nagy sorozatban gyártott Fordson-traktor
prototípusát.
G. J. nem szakította meg kapcsolatait Magyarországgal. Többször is
meglátogatta rokonait, és előadást tartott a Magyar Mérnök- és Építész
Egyletben. 1921-ben százezer koronás ösztöndíjat alapított makói fiatalok
támogatására.
Életpályájának elemzői különösen a T-modell sebességváltójának bolygóműves
megoldását, mint az akkori rossz útviszonyokhoz alkalmazkodó konstrukciót
emelik ki, továbbá a gyújtóberendezés leegyszerűsítését. Az olcsóbbá tétel
és a nagy sorozatban gyártás érdekében számos merész egyszerűsítést kellett
végrehajtania. Irodalom
BALLA Ignác: G. J. Budapesten. A pénzvilág, 1922.; BARTÓK Tibor:
Találkozásom Ford birodalmában.... Autó, 1930.; NEVIUS, A.: Ford. New York,
1954.; Műszaki nagyjaink. 5. k. Terplán Zénó