Born Gyula-Frigyes, báró (Budapest, 1901. jan. 1. - Gyöngyös,
1972. márc. 29.)
gépészmérnök. Tanulmányait a piaristáknál tett érettségit követő,
majdani pályája gyakorlati megismerését célzó egy éves drezdai fizikai
munka után
a berlini egyetemen kezdte, oklevelét a
budapesti
Műegyetemen szerezte 1925-ben.
A huszas években
Mihály Dénes számára megtervezte és részben
kivitelezte az első mozgóképes televíziós adó és vevő mechanikai
elemeit, Asbóth Oszkárnak a
helikopter
megalkotásában volt segítségére. Pályáját 1925-ben kezdte
üzemmérnökként Berlinben az AEG-nél (Allgemeine
Elektrizitäts-Gesellschaft), majd 1928-tól Szovjetúnióval kötött
megállapodás alapján az orosz mérnökök és munkások továbbképzéséért
volt felelős. 1930-ban a brüsszeli Université
Polytechnique-en műszaki doktorrá avatták. 1931 és 1936 között
az AEG
bel- és külföldi beruházásainak koordinálásával foglalkozott. Emellett
az AEG a harmincas években az ő kezdeményezésére hozta forgalomba mások
szerény
eredményt hozó kísérletei után - a BASF által gyártott -
acetilcellulóz alapú szalaggal működő, már valóban használható
magnetofont, mert a feltaláló addig hiába házalt ötletével.
1936-ban
hazatért
Berlinből. 1936 és 1940 között Első
Magyar Gazdasági Gépgyár
Rt-nél (EMAG) dolgozott, az első időben konstruktőrként, majd
1938-tól mint műszaki igazgató. 1940-től 1942-ig a
Budapest-Salgótarjáni Gépgyár
és
Vasöntő Rt. műszaki-, 1942 és 1948 között vezérigazgatója volt. Ez idő
alatt a szociális intézmények egész sorát alakította ki. 1944-ben
az üldözöttek mentése
mellett
sikerült megakadályoznia a gyár nyugatra telepítését, így a termelés
már
1945 februárjában a háborús károk ellenére megkezdődhetett.
1945-ben
felajánlotta lemondását, amelyet a vállalat tulajdonosa és az
általa vezetett gyárak alkalmazottai nem fogadtak el.
1946-tól a
szerszámgépiparban a jóvátételi
munkaközösség vezetője, 1948–1951-ben a Gépipari Igazgatóságnál, majd
az ebből alakult a
Tömegcikkipari Központnál a vidéki gyárak fejlesztésének,
profilkialakításának felelőse volt.
1951-ben származása és
vezérigazgatói státusza miatt kitelepítették, ahol napszámosként
mezőgazdasági
idénymunkából, később tűzhely- és varrógépjavításból tartotta fenn
magát. 1952-1953-ban
kitelepítetti minőségben a MÁV gyöngyösi Váltó- és
Kitérőgyárában - kezdetben mint egyetlen diplomás - beosztott
üzemmérnökként, később
műszaki fejlesztés-vezetőjeként
dolgozott nyugdíjba vonulásáig (1966).
Számos újítása közül a
legjelentősebb az, amely lehetővé tette a kis sugarú ívbe épített
sínek gyors és nagymérvű kopásának kiküszöbölését a sínek
magasfrekvenciájú indukciós keményítése révén. Eljárását a Magyar
Államvasutak 1967 óta alkalmazza, de a jogszabály szerint járó díjat
csak öt évvel később, bírói ítélet alapján volt hajlandó megfizetni.
Bár valójában sohasem politizált,
haláláig nem
került ki az állambiztonsági szervek érdeklődési köréből.