BLÁTHY OTTÓ TITUSZ (Tata, 1860.
aug.
11. - Budapest, 1939. szept. 26.)
Iskoláit
Tatán
és Bécsben végezte. 1882ben szerzett gépészmérnöki oklevelet a bécsi
műegyetemen. 1883. július 1-én lépett a Ganz és Társa villamos
osztályának
alkalmazásába mint gépszerkesztő. Elektrotechnikát az egyetemen még nem
tanítottak,
ő azonban elmélyedt ennek a tudománynak a tanulmányozásában,
felhasználva a
munkásságát mindvégig jellemző ritka képességét, amellyel a problémákat
rendkívül gyorsan és világosan át tudta tekinteni. Hamarosan felismerte
a mágneses
Ohm-törvény gyakorlati alkalmazásának módját. Mások csak évek múlva
közölték
erre vonatkozó tanulmányaikat.
Ő
volt
az első, aki mágnesezési görbék segítségével mágneses köröket tudott
méretezni.
Ennek alapján még 1883-ban átalakította a gyár egyenáramú gépeinek
pólusait, és
ezáltal a gépek teljesítményét lényegesen meg tudta növelni. Már e
kezdeti
időben felismerte a villamosgépek hőleadásának törvényszerűségeit is.
Első
szabadalma önműködő higanyos feszültségszabályozó volt, amelyet a
későbbi évek
ganzgyártmányú generátorainál alkalmazott.
1884-85-ben
a gyár három mérnöke: B. O. T., Déri Miksa és Zipernowsky Károly új
áramelosztási rendszert dolgoztak ki, amely a transzformátornak
elnevezett indukciós
készülékek alkalmazásán alapult. A transzformátorokat Bláthy
javaslatára zárt
vasmaggal készítették, és közös munkájuk a korabeli elektrotechnika
egyik legfontosabb
találmányát eredményezte.
Bláthy
élete végéig hű maradt a Ganz-gyárhoz és annak abszolút tekintélyű
műszaki
vezető egyénisége volt. Száznál több szabadalma főleg a villamos gépek,
transzformátorok és készülékek gyártásának területére vonatkozik. A
transzformátorrendszeren
alapuló első nagyobb villamos erőmű a római Cerchi volt. Itt működtek
először a
világon, 1886-ban az ő javaslatára, váltakozó áramú generátorok
egymással
párhuzamosan kapcsolva. 1891-ben önműködő vízturbina-szabályozót is
szerkesztett; ez tette lehetővé, hogy a cerchi hőerőmű gépei a tivoli
vízerőmű
generátoraival is párhuzamosan járhassanak. Ez volt az első eset az
elektrotechnika történetében, amikor vízerőmű és gőzerőmű egyszerre
táplált egy
nagyobb villamos hálózatot.
Még
1887-ben elkészítette az első hornyolt armatúrájú egyenáramú gépet.
1889-ben
hozták forgalomba szabadalmazott indukciós fogyasztásmérőit, amelynek
súlyát
később állandóan csökkentette. A minden lakásban megtalálható
„villanyóra” lényegében
ma is ugyanolyan szerkezet, mint amilyennek ő megalkotta. Már a német
származású amerikai elektrotechnikus Steimetz előtt számítással széjjel
tudta
választani a hiszterézis- és az örvényáramveszteségeket, a
transzformátorlemezeket pedig alumíniummal ötvöztette, a vasveszteségek
nagymértékű csökkentése érdekében. Számos olyan elvi és gyakorlati
eredményt
ért el, amelynek révén a Ganz-gyár géptípusai évtizedekig a világ
élvonalát
képviselték.
1896-ban
hozta nyilvánosságra az ún. többletveszteségekre vonatkozó
vizsgálatainak
eredményeit. Vízturbinás generátorok állórészében alkalmazott, ún. tört
horonyszámú tekercseléséért 1900-ban a párizsi világkiállításon
nagydíjat
nyert. A magyar turbógenerátor-gyártás megindítása is az ő nevéhez
fűződik.
Négypólusú forgórész-konstrukciójának szabadalmait a svájci BBC és a
berlini
SSW is megvásárolta. A kétpólusú gépek esetében választása a párhuzamos
hornyú
forgórészre esett. Olyan lényeges konstrukciós újításokat és
szabadalmakat
dolgozott ki, amelyek 40 évre megszabták a magyar
turbógenerátor-gyártás
irányát.
A
század elején, tervei alapján, 30 kVos generátorokat is gyártottak,
dalmát és
olasz vízerőművekbe. Ezek közül sok még ma is üzemben van, ami az
általa
kidolgozott szigeteléstechnika jóságának fényes bizonyítéka.
Alkotásait
az üzembiztonság és meghízhatóság jellemezte. 1926-1928-ban világszerte
feltűnést keltő, csúcsteljesítményű transzformátorok és generátorok
gyártására
vállalkozott: a Ganz-gyár ezekben az években 26 MVA-s vízturbinás
generátorokat,
44 MVA-s turbógenerátorokat és 45 MVA-s transzformátorokat szállított.
Kandó
Kálmán 1931-ben bekövetkezett halála után ő dolgozta át és fejezte be a
Kandó-mozdonyok fázisváltójának konstrukcióját is; ez a rendkívül
bonyolult gép
a Kandó-mozdonyok legmegbízhatóbb része lett.
Méltán
keltett feltűnést a századforduló éveiben épült egyiptomi
Asszuáni-gáttal
tárolt vízenergia leggazdaságosabb kihasználására 1914-ben javasolt
szellemes
terve is, ami azonban az első világháború miatt nem valósulhatott meg.
B. O. T. sikereinek titka: bámulatos emlékezőtehetsége, kimagasló nyelvtudása, kivételes fejszámoló képessége, valamint a tények és a belőlük levonható következtetések gyors áttekintése. Munkamódszerének lényege a logikus gondolkodás és a létrehozandó alkotás megbízhatóságára való törekvés volt. A budapesti és a bécsi műegyetem tiszteletbeli doktora, az MTA 1927-ben tiszteleti tagjává választotta.
Irodalom
GULYÁS
Pál: B.
O. T. Magyar írók élete és munkái. 3. k. Bp., 1941.; GOHÉR Mihály: 100
évvel
ezelőtt született B. O. T. Elektrotechnika, 1960.; MÁNDI Antal:
Megemlékezés
B-ról. MTA X. Oszt. Közleményei, 1961. és Acta Technica, 1961.; Műszaki
nagyjaink. 2. k.
Asztalos Péter