BESZÉDES JÓZSEF (Magyarkanizsa, 1787. febr. 12. - Dunaföldvár, 1852. febr. 28.)
Középiskolai tanulmányait Szegeden és Temesváron végezte. Egerben teológiát
hallgatott, majd a Tudományegyetemen filozófiát és a Mérnöki Intézet mérnöki
tanfolyamait végezte el. 1813-ban szerzett oklevelet, 1819-ben pedig
bölcsész doktorátust. Gyakorlati tevékenységét 1811-ben a Sárvízi Nádor
Csatorna Társulatnál kezdte, majd az Esterházy-család uradalmi mérnökeként
Tolna, Veszprém, Komárom, Pozsony és Nyitra megyékben végzett vízrendezési
munkálatokat (1814-1816).
1816-tól a Sárvíz-szabályozás igazgató mérnöke, majd -a Sárvíz, Sió és Kapos
szabályozási munkálatainak és a folyóvölgyek vízrendezésének irányítója
(1816-1825). E területek - Bőhm Ferenc terveinek továbbfejlesztése alapján
végrehajtott vízrendezése, a belvizek és a külvizek szétválasztásával a
kisebb patakjellegű vízfolyások szabályozásának iskolapéldájává vált. A
munka gazdasági eredményei nagy lendületet adtak a reformkor
vízmunkálatainak. A Sárvíz szabályozásával kapcsolatban építette meg
1820-1825 között a Duna baja-bátai szakaszának egységes árvédelmi vonalát. A
korábban páratlan méretű munka mintegy 160 000 hektárt ármentesített, és a
Sárköz gazdasági felemelkedésének alapjává vált.
1827-1828-ban részt vett a Gerstner által tervezett ausztriai linz budweissi
vasútvonal kitűzésében. Másik jelentős munkája az Arad megyei fehérkőrösi
Nádor-malomcsatorna, első ipari célú csatornánk (1833-1840). Elsőként
vetette fel az Al-Duna-szabályozás gondolatát (1830), és tervet készített
egy mélybevágású többcélú Duna-Tisza-csatornára. Széchenyi kezdeményezésére
az országgyűlés 1840-ben törvényt hozott a csatorna építéséről, és
részvénytársaság alakult a kivitelezésre. (A tervet ért támadások miatt
azonban a vállalkozótőke visszavonult, és a csatorna építése lekerült a
napirendről.) Úttörő munkát végzett a Balaton vízszintjének szabályozása,
ill. mérsékelt leszállítása terén is, s így valójában őt tekinthetjük a
Balaton megmentőjének. Jelentősek a Fertő és a Hanság vízrendezésére
vonatkozó tervei. Tervet készített a felső-Tisza-völgy árvédelmi biztonságát
szolgáló kerecsenkomorói átmetszésre, amelynek nagy szerepe volt a
Tisza-szabályozás megkezdésében. 1848-1849-ben a pest-szolnoki Magyar
Középponti Vasút igazgató mérnöke lett, s megszervezte a vasút járműjavító
műhelyét, a későbbi MÁVAG elődjét.
A vízerő-hasznosítás és a mezőgazdasági vízépítés (öntözés, lecsapolás,
kopárfásítás stb.), sőt a komplex vizsgálódás hazai úttörője, a magyar
nyelvű műszaki irodalom egyik megteremtője, az MTA első mérnök tagja volt
(1831). Főbb művei
Kolozsvártól Gratzig hajózható országos nagy csatorna terve.... Pest, 1839.;
Mérnöki irányzatok Pest, 1843.; Önéletrajz. Vízügyi és Hajózási Közlöny,
1894. Irodalom
KÁROLYI Zsigmond: B. J. Bp., 1953. P. Károlyi Zsigmond