BALOGH BÉLA (Debrecen, 1909. aug.
26.
- Budapest, 1971. febr. 12.)
1932-ben
a
budapesti Műegyetemen szerezte meg gépészmérnöki oklevelét. Már
egyetemi
tanulmányai során hajómérnöknek készült. A gazdasági válság miatt
azonban nem
tudott azonnal elhelyezkedni a hajóiparban. Egy évet az egyetem
mezőgazdasági
géptan tanszékén töltött fizetés nélküli gyakornokként. Szabó Gusztáv
professzor
mellett megismerkedett a tudományos kutatás módszereivel. 1933-ban
megnyílt
előtte a Ganz-hajógyár kapuja. Két éven keresztül fizikai munkát
végzett, a
rajzpadláson és a hajóműhelyben sok gyakorlati tapasztalatra tett
szert, amit a
későbbiekben hasznosított.
1935
novemberében végre mérnöki beosztást kapott a hajóosztályon. A
továbbiakban
részt vett valamennyi jelentősebb hazai vagy külföldi megrendelésre
készülő
hajó tervezésében. Ettől kezdve hajók tervezésével foglalkozott
nyugdíjazásáig,
1965-ig, 1956-tól a gyár főtervezőjeként.
Magyarországon - Bernhardt Antal egyéni kísérletét nem számítva - 150 év óta építenek gőzhajókat, illetve motorhajókat. A magyar gépi hajózás tehát csaknem egyidős a gőzhajózással. A különböző hazai hajógyárak egyaránt dolgoztak belföldi és külföldi megrendelésre, és épültek hajók folyamra és tengerre, különösen azóta, hogy a század első évtizedében a Danubius Fiumében is alapított hajógyárat. A magyar hajógyárakban magas színvonalú, világviszonylatban is elsőrangú munka folyt, amit egyrészt a számos megrendelés, másrészt a gyárak gyors fejlődése is igazolt. A kiváló minőségű munkát nagy szaktudású tervező és kivitelező gárda biztosította.
Az
első világháborút követő békekötés megfosztotta Magyarországot
tengerpartjától,
és ezzel a fiumei hajógyártól. Az itt dolgozó szakemberek nagy része
visszatért
az anyavállalathoz, a budapesti Ganz-Danubius Hajó- és Gépgyárba. A
háború
utáni gazdasági nehézségek miatt azonban a nagyobb ütemű hajóépítés
csak a
harmincas évek elején kezdődhetett el.
A
magyar termékek számára a Földközi-tenger térségéhez tartozó államokban
kedvező
piaci lehetőségeket találtak. Ahhoz, hogy az itthon termelt és gyártott
árucikkek
közvetítő kereskedelem nélkül, vízi úton és átrakodás nélkül
juthassanak
rendeltetési helyükre, szükség volt olyan típusú hajó kialakítására,
amely
egyaránt megállja helyét a Dunán és a tengeren.
Ez
az új hajótípus az ún. Duna-tengerjáró, amely a Fekete-tengeren át
kijuthat a
Földközi-tengerre. Az első ilyen – 1934-ben vízre bocsátott - hajót
Budapestre
keresztelték (Scharbert Gyula és munkatársai tervezték). Jól bevált, s
mintájára hamarosan elkezdték a következő, némileg módosított
Duna-tengerjáró
építését, amely a Szeged nevet kapta. Ennek tervezésében már B. B. is
részt
vett.
A
Duna-tengerjárók építése mellett a folyami hajóparkot is
továbbfejlesztették.
B. B. tervezte az Etele-típusú áruszállító motoroshajókat, majd a
dízelelektromos, lapátkerekes vontatókat (Széchenyi, Baross). Ezek a
hajók
felülmúlták a világ hasonló rendeltetésű folyami vontatóit és
áruszállító
motorosait. A holland hajóépítési tudományos intézet által kiadott
angol nyelvű
sorozat egyik kötete (Small Seagoing Craft and Vessels for Inland
Navigation,
by I. Roorda and E. M. Neuerburg, The Technical Publishing Co. H. Stam,
Harlem,
1957.) minden fejezet végén példaként leír egy hajótípust. A belföldi
motoros
áruszállítóknál az Etelét, a lapátkerekes vontatóknál a Széchenyit, míg
a folyami-tengeri
hajóknál kivételesen hármat említ, a Szegedet, a Tiszát és a Kassát.
Mindegyiket B. B. tervezte.
A
II.
világháború utolsó évében Scharbert Gyulával közösen kezdték
kialakítani az
úszódaru tervét, hogy azonnal megkezdhessék vele a felrobbantott
Duna-hidak
kiemelését. Ezzel vetették meg az alapját a napjainkra világhírűvé vált
és keresett
úszódaru-gyártásunknak.
1949-ben
indult meg a Budapesti Műszaki Egyetemen a hajómérnökképzés. B. B.
előbb
meghívott előadóként, majd 1953-tól egyetemi tanári kinevezéssel
oktatott.
Számos
egyetemi és továbbképző jegyzetével, 1955-ben megjelent Hajók elmélete
című,
Vikár Tamással közösen írt könyvével létrehozta a hajók elméletének
magyar
nyelvű irodalmát. Kutatómunkájának eredményeit előadásokon, számos
hazai és
külföldi folyóiratban megjelent cikkében ismertette. Külföldi kísérleti
intézetek,
hajóépítési tanszékek vezetői elismeréssel nyilatkoztak munkájáról.
Tagja
volt az MTA számos bizottságának, több egyesület, bizottság munkájában
vett
részt.
Irodalom
CSONKARÉTT
Károly: A magyar hajógyártásról. Évfordulóink 1986.
Csonkaréti Károly