APÁCZAI CSERE JÁNOS (Apáca, 1625.
jún.
10. - Kolozsvár, 1659. dec. 31.)
Egyszerű
család gyermekeként látott napvilágot. Az elemi iskolát szülőfalujában,
középfokú
tanulmányait Kolozsváron végezte. Itt Porcsalini András rektor példája
gyakorolt
rá nagy hatást, aki a mesterségek és tudományok ismeretére magánúton is
oktatta. 1643 őszétől a gyulafehérvári főiskola hallgatója, ahol
Bisterfeld
János Henrik személyében akadt olyan tanítóra, aki az enciklopédikus
tudás
megszerzésére ösztönözte. Hatására írta: „a szorgalom dühe oly lázba
hozott,
hogy megragadtam Alstedius nagy Enciklopédiáját, és a hexológiától
kezdve
egészen a zenéig minden tantételét leírtam...” A tehetséges ifjú
tanulmányait
1648 nyarától - a református egyház ösztöndíjasaként - hollandiai
egyetemeken
(Franeker, Leiden, Utrecht, Harderwijk) folytatta. Itteni tanulóévei
alatt behatóan
foglalkozott a hollandiai szellemi élettel, az Angliából beáramló
puritán nézetekkel,
Ramus és Descartes filozófiájával. 1651-ben az újonnan alapított
harderwijki
egyetemen teológiai doktori szigorlatot tett. Ő lett az egyetem első
doktora.
Disszertációjának címe: „Disputatio Theologica Inauguralis De Primi
Hominis
Apostasia...”, tárgya az első ember bűnbeesése. 1651-ben megnősült, egy
jómódú
holland polgárlányt, Aletta van der Maetet vette feleségül.
Külföldön
is hazáját szolgálta. Ott írta első nemzeti nyelvű enciklopédiánkat, a
„Magyar
Encyclopaedia”-t, amely 1655-ben jelent meg Utrechtben. Ekkor Apáczai
már újra
Erdélyben volt, (Csulai György püspök hívására) családjával hazatért.
II.
Rákóczi György fejedelem a gyulafehérvári kollégium tanárának nevezte
ki. A bölcsesség
tanulásáról elmondott beköszöntő beszédének haladó gondolatai
felkeltették
ellene az uralkodó körök haragját. 1655-ben Basirius Izsák, a kivégzett
I. Károly
angol király volt udvari papja, a fejedelem jelenlétében nyilvános
vitát provokált.
Jellemesen kiállt eszméi, a haza szellemi haladásának ügye mellett.
Ezért II.
Rákóczi György büntetésül a leégett kolozsvári kollégiumba helyeztette
át. Sok
gyulafehérvári diák követte Kolozsvárra mesterét. Főleg nekik s
társaiknak
tartotta 1656-ban „De summa scholarum necessitate earumque inter
Hungarorus
barbariei causis” (Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról és a
magyaroknál való
barbár állapotuk okairól) címen beköszöntő beszédét. Az iskola nem
csupán a
téglafal, vagy a berendezés, hanem elsősorban „tanítók és tanulók
rendezett
társulása, akik az emberi életkörülmények szempontjából hasznos és
szükséges
ismereteket tanítanak és tanulnak”. A kolozsvári kollégium Apáczaival
az élén
ilyen iskola lett.
Iskolateremtő
munkásságát Lorántffy Zsuzsanna és Barcsay Ákos fejedelem is nagyra
értékelte.
1658-ban a következő címen akadémiatervezetét terjesztette elő: „A
magyar
nemzetben immár elvégtére egy Académia felállításának módja és formája,
melyben
megmutattatik, mind amely könnyen mindjárást is meglehetne, mind az
pedig, mely
kicsiny akadályok állottak ebben ennek előtte is ellent”. De az ő
értelmében
vett magyar akadémia eszmei alapkőletételénél tovább nem juthatott.
Hatalmas
sodrású lázas tevékenységét 34 éves korában tüdőbaj szakította félbe.
Nem
sokkal utána követte a halálba felesége és gyermeke.
Műveiben
holta után is él az ember. Legjelentősebb műve a „Magyar
Encyclopaedia”, amely
nagyobb részében természettudományos, bölcseleti, matematikai
kérdésekkel és a „csinálmányok”
világával foglalkozik. („A csinálmány oly dolog, mellyel a természeti
dolog az
ember szükségére a mesterség által jobban alkolmaztatik el.”) Külön
érdeme,
hogy az általa tárgyalt tudományterületeken magyar szakkifejezéseket
használt.
A tudomány, az értelmiség nyelve a latin volt, így e nyelvi fordulat
azt is
jelezte, hogy a magyar nép széles körei számára kívánta hozzáférhetővé
tenni a
tudást.
Nevéhez
fűződik az első magyar nyelvű logika megalkotása is. Felismerte a
logika és a
logikus gondolkodás kiemelkedő fontosságát. Prométheusz az ő
felfogásában
egyszerre hozta le kezében a tüzet és fejében a logikát. De ugyanakkor
azt is
felismerte, hogy „a tisztán logikus tisztán szamár”.
Apáczai
mindenekelőtt nevelő volt. Gyakorlati célt tartott szem előtt elméleti
munkásságában is. Enciklopédiájának címlapján rögzítette, hogy minden
igaz és
hasznos bölcsességet össze kíván gyűjteni, rendszerbe foglalni, és
magyar
nyelven mindenki használatára bocsátani. „...azok közül - vallotta -,
akik a
magyar ifjúságnak dolgát a tanulásban elémozdíthatják, legkisebb
vagyok, de a
szándékomra nézve, mellyel ugyane célnak elérésére irányozok, nincs,
aki rajtam
kifogjon.”
Nagy
volt az akarata és a tudása is. Művelődéstörténetünk magvetője, a hazai
tudományosság
és nevelésügy úttörője, akinek példájából nemzedékek merítettek erőt,
és
meríthetnek a jövőben is.
Főbb művei
Magyar logikácska és egyéb írások. A szövegeket vál. SZIGETI József. Bukarest, 1975.; A. CS. J. vál. pedagógiai művei. (Szerk.: OROSZ Lajos). Bp., 1976.; Magyar Encyclopaedia. Sajtó alá rend.: SZIGETI József. Bukarest, 1977.
Irodalom
ERDÉLYI
János: A. Cs. J. ösmertetése. Sárospataki Füzetek, 1859.; FOGARASI
Béla: A. Cs.
J. logikájáról. (Széljegyzetek a haladó magyar gondolat történetéhez.)
Filozófiai előadások és tanulmányok. Bp., 1952.; LÁZÁR György: A. Cs.
J.
Természet és Társadalom, 1954.; BÁN Imre: A. CS. J. Bp., 1958.; HEREPEI
János:
A. és kortársai. Adattár XVII. századi szellemi mozgalmaink
történetéhez 2.
(Szerk.: KESERŰ Bálint). Bp.-Szeged, 1966.; FÁBIÁN Ernő: A. Cs. J.
Kolozsvár, 1975.;
MÉSZÁROS István: A. és az enciklopédikus rendszertáblázatok. Pedagógiai
Szemle,
1975.; BENKŐ Samu: Századokat egybeköti emlékezet. Haladás és
megmaradás. Bp.,
1979.; SZÁSZ János: Felhőjáték Franekerben. Bukarest, 1980.
Kiss Csongor