ADORJÁN JÁNOS (Sorkitótfalu, 1882. jan. 1. - Budapest, 1964. júl. 2.)

Mérnök, repülőgép-építő és motortervező. Oklevelét Stuttgartban szerezte, 1903-ban; itt G. Daimler tanítványa volt. 1906-1909 között Párizsban, az autóiparban dolgozott. Kinti évei során látta a francia Blériot első sikeres repülőgépeit és kedvet kapott a repüléshez. Hazatérve Andrássy gróf szolgálatába lépett mint gépkocsiszerelője és -vezetője. Az ő anyagi támogatásával tervezte és építette meg „Libelle” nevű repülőgépét, amely a Dedics testvérek motorüzemének kéthengeres, 25 LE-s (18,4 kW-os) motorjával működött. Ezzel az első, teljesen magyar tervezésű és építésű repülőgéppel első magyarként, sikerrel repült a Rákosmezőn 1909. dec. 4-én (más források szerint 1910. jan. 10-én). Ezután gépén kisebb módosításokat hajtott végre, és a módosított „Strucc” típusú gépével repülve elnyerte a magyar repülők 3. díját az 1910 júniusában Budapesten rendezett 2. nemzetközi repülőversenyen. Ugyanez év augusztus 16-án azonban lezuhant és súlyosan megsérült. Felépülése után, a budapesti Helios garázs közreműködésével, Aero Rt. néven repülőiskolát alapított a Rákosmezőn, amelyhez Franciaországból három Blériot-repülőgépet hozattak. Ezeken több magyar repülő tanult, és ért el kiemelkedő eredményeket. Az ő oktatása mellett szerezte meg gróf Teleki Tibor a 2. számú magyar pilótaigazolványt (az 1. számút Kutassy Ágoston kapta), sikeres vizsgája után, 1910. dec. 22-én, Lányi Antal tanár; honvéd főhadnagy pedig elsőként repülte át a Balatont, Fonyód és Tihany között, 1911. aug. 27-én. Ez a vállalkozása 1912-ig működött, ezalatt több francia repülőbemutatót is szervezett, az új Blériot típusú gépek és neves pilóták szereplésével. Ezekben az években repülőgépmotorja is több példányban elkészült. Ez a kéthengeres, léghűtéses, akkor korszerűnek számító erőgép nemcsak újabb magyar kísérletezők repülését szolgálta, hanem mint motorkerékpár-motor - a Millenáris pályán rendezett versenyek népszerűségéhez és eredményeihez is hozzájárult.

1912-től hosszú időn át a budapesti Mercedes autóképviselet üzemvezetője volt és szakmájában nagy nemzetközi elismerést szerzett. Munkásságát 1945-től Mátyásföldön, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyárban folytatta, annak egyik műszaki vezetőjeként. Nyugdíjazása után a Közlekedési Múzeum felkérésére feldolgozta az első magyar tervezésű repülőgép megmaradt dokumentációját, és ennek alapján a múzeum részére egy élethű, 1:10 méretarányú modell készült. E modell mellett, a múzeum repülőkiállításán látható ma az eredeti, első Adorján-DedicS repülőgépmotor őspéldánya is.

Irodalom

VAJDA Pál: A magyar repülés történetének életrajzi lexikona. Repülés, 1971. 1. sz.; CSANÁDI Norbert-NAGYVÁRADI Sándor-WINKLER László: A magyar repülés története. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1974., 1977.

Winkler László