ADORJÁN JÁNOS (Sorkitótfalu,
1882. jan.
1. - Budapest, 1964. júl. 2.)
Mérnök,
repülőgép-építő és motortervező. Oklevelét Stuttgartban szerezte,
1903-ban; itt
G. Daimler tanítványa volt. 1906-1909 között Párizsban, az autóiparban
dolgozott.
Kinti évei során látta a francia Blériot első sikeres repülőgépeit és
kedvet kapott
a repüléshez. Hazatérve Andrássy gróf szolgálatába lépett mint
gépkocsiszerelője
és -vezetője. Az ő anyagi támogatásával tervezte és építette meg
„Libelle” nevű
repülőgépét, amely a Dedics testvérek motorüzemének kéthengeres, 25
LE-s (18,4
kW-os) motorjával működött. Ezzel az első, teljesen magyar tervezésű és
építésű
repülőgéppel első magyarként, sikerrel repült a Rákosmezőn 1909. dec.
4-én (más
források szerint 1910. jan. 10-én). Ezután gépén kisebb módosításokat
hajtott
végre, és a módosított „Strucc” típusú gépével repülve elnyerte a
magyar
repülők 3. díját az 1910 júniusában Budapesten rendezett 2. nemzetközi
repülőversenyen. Ugyanez év augusztus 16-án azonban lezuhant és
súlyosan
megsérült. Felépülése után, a budapesti Helios garázs közreműködésével,
Aero
Rt. néven repülőiskolát alapított a Rákosmezőn, amelyhez
Franciaországból három
Blériot-repülőgépet hozattak. Ezeken több magyar repülő tanult, és ért
el
kiemelkedő eredményeket. Az ő oktatása mellett szerezte meg gróf Teleki
Tibor a
2. számú magyar pilótaigazolványt (az 1. számút Kutassy Ágoston kapta),
sikeres
vizsgája után, 1910. dec. 22-én, Lányi Antal tanár; honvéd főhadnagy
pedig elsőként
repülte át a Balatont, Fonyód és Tihany között, 1911. aug. 27-én. Ez a
vállalkozása
1912-ig működött, ezalatt több francia repülőbemutatót is szervezett,
az új Blériot
típusú gépek és neves pilóták szereplésével. Ezekben az években
repülőgépmotorja
is több példányban elkészült. Ez a kéthengeres, léghűtéses, akkor
korszerűnek
számító erőgép nemcsak újabb magyar kísérletezők repülését szolgálta,
hanem mint
motorkerékpár-motor - a Millenáris pályán rendezett versenyek
népszerűségéhez
és eredményeihez is hozzájárult.
1912-től
hosszú időn át a budapesti Mercedes autóképviselet üzemvezetője volt és
szakmájában nagy nemzetközi elismerést szerzett. Munkásságát 1945-től
Mátyásföldön, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyárban folytatta, annak
egyik műszaki
vezetőjeként. Nyugdíjazása után a Közlekedési Múzeum felkérésére
feldolgozta az
első magyar tervezésű repülőgép megmaradt dokumentációját, és ennek
alapján a
múzeum részére egy élethű, 1:10 méretarányú modell készült. E modell
mellett, a
múzeum repülőkiállításán látható ma az eredeti, első Adorján-DedicS
repülőgépmotor őspéldánya is.
Irodalom
VAJDA
Pál:
A magyar repülés történetének életrajzi lexikona. Repülés, 1971. 1.
sz.;
CSANÁDI Norbert-NAGYVÁRADI Sándor-WINKLER László: A magyar repülés
története.
Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1974., 1977.
Winkler László