Hollywood,
a
filmgyártás egyre gyakrabban alkalmaz tudósokat, kutatókat
konzultánsként. A
Jurassic Park és sok más sikerfilm készítésénél dolgoztak tanácsadók,
erről
részletesebben az 1996/4. füzetben olvashattunk. A játékfilm és a
tudomány
kapcsolatának viszont egyedülálló epizódja lehetett az a régi eset,
amikor a
filmgyár finanszírozta a tanácsadó kutatásait. Az eset nemcsak
kuriózum volta
miatt érdemel említést, hanem a kutatási téma és a szereplők személye
miatt is.
A téma a rakétakutatás, a történet főszereplője pedig az az 1894-ben
Magyarországon született erdélyi szász Hermann Oberth, akit ma az
orosz
Ciolkovszkij és az amerikai Goddard társaságában a rakétaépítést
elméletileg
és kísérletileg megalapozó nagy hármas tagjának tekintenek.
1994-ben
az Egyesült Államokban járva találkoztam először a történettel. A
Magyar Asztronautikai
Társaság pályázatát megnyert diákokat kísértem el a NASA űrtáborába.
A tábor
Huntsville-ben (Alabama állam) működik, létrejötte Werner von Braun
kezdeményezésének köszönhető. Von Braun vezette a 2. világháború alatt
a német
rakétakutatásokat, majd 1945-től az Egyesült Államok rakétafejlesztési
tevékenységében játszott meghatározó szerepet. Huntsville-től néhány
kilométerre egy katonai területen (Redstone Arsenal) hozták létre a
Marshall
Űrrepülési Központot, a NASA egyik legnagyobb kutató-fejlesztő
intézményét,
amelyet hosszú ideig von Braun vezetett. Hermann Oberth is élt és
dolgozott
Huntsville-ben 1955-58 között, von Braun meghívására.
A
táborban többször találkoztunk Karl Dannenberg úrral, 82.
születésnapján tortával
is köszöntöttük. A 2. világháború alatt von Braun beosztottjaként
Peenemündében
a V-2 rakéta fejlesztésén dolgozott, majd a háború után von Braunnal
együtt
került az Egyesült Államokba, a Marshall központból ment nyugdíjba.
Mesélt a
V-2-ről, igyekezett eloszlatni azt a félreértést, amely a V-1-et is
rakétának
és nem repülőnek tekinti, s ezért a V-2 tekinthető az első igazi, a
gyakorlatban
is bevált rakétának. Felhasználásáról mindössze ennyit mondott:
„Néhány
darabot kilőttek Londonra...” A csoportunkban levő londoni tanár és a
szövetségesek más nemzeteinek a képviselői nem fűztek ehhez
megjegyzést.
Általában is jellemző volt, hogy az amerikai rakétaprogramban
kulcsszerepet
játszó, Huntsville-t naggyá tevő németek háború alatti tevékenységéről
alig
esett szó.
Egyik
este
megtekintettük a „Frau im Mond” („Asszony a Holdon”) c. régi német
némafilm
keresztmetszetét, Dannenberg kommentálásával. A filmet a híres rendező,
Fritz
Lang készítette az UFA filmgyárban 1929-ben Berlinben, szaktanácsadónak
Hermann
Oberthet kérte fel. (Az osztrák származású Lang filmesítette meg a
Niebelungokat,
későbbi híres filmjei: M - egy város keres egy gyilkost; Téboly; Nő az
ablakban.) Oberth könyve a rakéták bolygóközi utazásra való
felhasználásáról
1923-ban jelent meg Münchenben, a kötet világszerte nagy érdeklődést
keltett.
Alapja a heidelbergi egyetemre benyújtott disszertációja volt, amelyet
bírálói
túl fantasztikusnak találtak és elutasítottak. A német egyetemek után
Oberth
az erdélyi Meggyesen lett középiskolai tanár, ahol tovább
kísérletezett.
Meggyesen érte a berlini filmgyár felkérése. A filmstúdióban Oberth
valódi rakétakísérleteket
végezhetett. Rakétahajtóművekkel, törperakétákkal kísérleteztek.
Filmgyári
munkája alapján szerzett szabadalmat az első működőképes európai
rakétára.
Hermann Oberth mellett dolgozott Rudolf Nebel és Klaus Riedel. Az
Oberthtel
egyidős Nebel mérnök, repülőtiszt volt a világháborúban, a harmincas
évek elején
a hadsereg számára végzett fejlesztőmunkát. Folyékony hajtóanyagú
rakétákkal
kísérletezett, K. Riederrel együtt több felismerésüket
szabadalmaztatták.
Műszaki főiskolai hallgató korában Nebel mellett kezdte pályáját von
Braun,
akire egyébként visszaemlékezései szerint sorsdöntő hatással volt
Oberth
könyve.
A
filmgyárban együtt kísérletezők pályája később nagyon elvált. Oberth
román
állampolgár lévén nem vehetett részt a német katonai fejlesztésekben,
így
visszatért Erdélybe. Nebelt 1934-ben zsidónak minősítették, a Gestapo
fogságába, majd koncentrációs táborba került. Egyik bűne az volt, hogy
Einsteinnel is kapcsolatot tartott. Klaus Riedel, mint árja, tovább
dolgozhatott a német rakétaprogramban, amelyet ekkor már Werner von
Braum
vezetett.
A
filmgyárban a néhány szakértő körül a rakétákért rajongó diákok,
megszállottak,
barkácsolók rajzottak. Ez a lelkes csapat lett később a magja a
Berlinben
Oberth elnökletével megszerveződő űrhajózási egyesületnek.
Közel
hét évtized elmúltával, ma az az igazi meglepetés, hogy milyen jól
látta előre
Oberth a holdutazást, annak műszaki részleteit. (Az amerikai
holdutazásokhoz
használt Saturn-V rakétát az Oberth tanítvány, von Braun vezetésével
alkották
meg Huntsville-ben.) A film persze játékfilm volt, így egy hölgy és egy
potyautas is felkerült az utolsó pillanatban a Holdra induló rakétára.
Szerelmi bonyodalmakra is joggal számíthatott a néző, emiatt sok vitája
volt
Oberthnek a rendezővel, de végül Oberth maradt alul, akinek
szakvéleménye
szerint a Holdon nincs levegő, emiatt a megfelelő levegőellátást
biztosító
védőöltözet (szkafander) nélkül ki sem léphetnek a felszínre. A
rendező
viszont ragaszkodott a szerelmi jelenethez, csókokkal a Holdon. Csókot
adni
vagy kapni nem lehet szkafanderben, még az sem látszana, milyen csinos
a főhősnő
- érvelt a rendező, s ezért a szereplők megszokott földi ruháikban
sétálgattak
a Holdon. Egyetlen engedményt tettek Oberthnek: a jelenetek a Hold
túlsó, a
Földről nem látható részén játszódtak. A filmesek elfogadták, hogy az
innenső
oldalon nincs levegő, de a túlsó, az ismeretlen oldalon szerintük
akármi lehet,
így levegő is. A filmnek nagy sikere és hatása volt. Dannenberg szerint
egy
későbbi neves rakétaszakértő ötvenszer nézte meg a filmet diákkorában.
Egy
generációval korábban Oberth érdeklődését Verne Gyula regénye keltette
fel az
űrutazás iránt, 11 éves korában kiszámolta, hogy az ágyúval való
kilövés nem
reális elgondolás. Szakértők szerint ezzel valószínűleg Verne is
tisztában
lehetett, s az ágyú csupán az olvasóközönségnek tett engedmény volt
(lásd
Verne vízióit az 1997/9. füzetben).
JÉKI
LÁSZLÓ