SVACHULAY SÁNDOR (Kassa, 1875.
jún. 3.
- Budapest, 1954. aug. 25.)
Budapesten,
a Technológián gépészeti. fa- és fémipari, valamint művezetői
tanfolyamokat
végzett, és 1898-ban önálló lakatosműhelyt nyitott a VIII. ker. Tömő u.
8.-ban.
Ekkor már foglalkoztatta az emberi repülés problémája, és még ez évben
el is
készített egy emberre szíjazható siklószerkezetet. Ennek kudarca után
számos
repülőgép- és helikopter-modellt épített, melyek - részben légmotor
meghajtással - repülőképesnek bizonyultak.
Kitűnő
mesterember lévén. műhelye és vagyona szépen gyarapodott; ez adta
repüléstechnikai
kísérleteinek anyagi hátterét. 1907-ben kiállította első nagy-méretű.
úttörő
módon hegesztett; acélcsövekből épített repülőszerkezetének sárkányát a
Royal
Szálló nagytermében. Úgy érezte. már csak megfelelő motor hiányzik
ahhoz, hogy
gépével repülni lehessen. Rövidesen akadt is egy mecénása, Dr. Ganz
Fabris
müncheni gazdag léghajós személyében, akinek megtetszett S. S. könnyű,
acélcső
szerkezetű gépe, és vállalta, hogy a motort és a befejezést biztosítja
Bajorországban.
A munkák és kísérleti gépépítések ott és Ausztriában, 1909-ig
tartottak. Az
első gép a „Kolibri I" kétéltű repülőgép volt - felhúzható
futószerkezettel - ez a megoldás később az egész világon elterjedt. A
„Kolibri
I"-et megvette a hadsereg, ők pedig megkezdték egy nagyobb csónaktörzsű
repülőgép, az „Albatros I" építését. Az új géppel, amelyben egy 15 LE-s
(11 kWos) háromhengeres Ansani-motor volt, S. S. 1910 júniusában a
nemzetközi
repülőversenyre érkezett haza, Budapestre. Itt gépét többször átépítve,
több
pilóta sikertelenül próbálkozott berepülésével, míg végre a következő
évben
Dobos István sikerre vitte az „Albatros III" géptípust, és megkezdte
országos bemutató körútját. 1912-13-ban ezek a bemutatók meghozták a
hírnevet
és részben az anyagi sikert, amely új gép építésére is ösztönzött. A
sirályszárnyú
formát követő új géptípus, a 6 méter fesztávolságú kis „Kolibri III"
már
35 LE-s (25,6 kW-os) motorjával olyan gyors volt, hogy Dobos az 1913-as
Szent
István napi repülőversenyen minden jelentős számban győzött. S. S.
kezdetétől
lelkes alapító tagja volt a Magyar Aero Szövetségnek, és onnan szerény
támogatásban is részesült repülőmunkáihoz. Az első világháború alatt az
albertfalvai repülőgépgyárba vezényelték, itt irányította a
repülőgépépítő
munkát.
Lakatosműhelyében
1922-től már csak ritkán végeztek repülőmunkát. Először a Műegyetemi
Sportrepülő Egyesület első gépeinek lakatosmunkáit segítette, amit
később azzal
háláltak meg, hogy a válság idején, 1931-ben, az egyesülettől rendelt
sportrepülőgépek lakatosmunkáiból neki is adtak megrendeléseket.
1934-ben,
a vitorlázórepülők sikerein felbuzdulva, S. S. két könnyű (kb. 60 kg
tömegű)
kis vitorlázó repülőgépet épített, a „Szent György I" és „Szent György
II" típusokat, amelyekkel kísérleti vitorlázó repüléseket is végeztek.
1938-tól
a Magyar Aero Szövetség alkalmazásába lépett, mint a központi modellező
műhely
vezetője és oktatója. Itt dolgozott nyugdíjazásáig. 1945 után az
utódszervezeteknél
ismét szolgálatba lépett, és lehetőséget kapott arra, hogy évtizedek
óta
folytatott verőszárnyas repülőgépének modellkísérletei után, megépítsen
egy
ilyen emberi izomrepülőgépet. Ezek a kísérletek évekig elhúzódtak,
többszöri
költözködés alatt értékes kísérleti modelljei semmisültek meg. Haláláig
a
Magyar Repülő Szövetségben próbálta munkáit befejezésre vinni.
Úttörő
konstrukcióin kívül S. S. nevéhez fűződik számos fontos műszaki
probléma első
megoldása, ilyen az állítható fémlégcsavar és a repülőgépek leszállási
sebességét
csökkentő berendezés.
Műve
Repülőéletem.
Magyar Repülősajtó Vállalat. Bp., 1942.
Winkler László