GYÖRGYI DÉNES (Budapest, 1886. ápr. 25 - Balatonalmádi, 1961. nov. 21.)
Művészcsaládból származott, nagyapja Györgyi-Giergl Alajos festőművész, apja
Gy. Kálmán a Fővárosi Iparrajz Iskola tanára, a Magyar Iparművészet című
folyóirat szerkesztője volt. E munkája révén kapcsolatot tartott európai
építészekkel, művészekkel (pl. Eliel Saarinen), akiknek hatása érződik fia
korai tervein.
Gy. D. 1908-ban szerzett diplomát a budapesti Műegyetemen, ahol a "Fiata
lok" csoportjának volt aktív tagja, így került szoros barátságba Kós
Károllyal, a csoport vezető egyéniségével. Együtt rendezték 1907-ben az
építészhallgatók első - új építészeti felfogást tükröző - kiállítását.
1910-12 között közösen készítették a Városmajori Iskola terveit.
Műegyetemi évei alatt az Országos Magyar Technológiai Iparmúzeumban, az esti
tanfolyamokon, majd 1910-től az Iparművészeti Iskolán tanított. 1923-ban az
intézmény rendes tanára, 1945-ben igazgatója lett.
Első tervei a magyaros formatörekvések jegyében készültek. Legszebb példái
ennek az időszaknak az első világháború előtt épített több vidéki iskola.
Ettől eltérő, eklektizáló építészeti felfogást fejez ki a debreceni
Kereskedelmi és Iparkamara székháznak terve (1911, pályázat I. díj). Alpár
Ignác felkérésére Gy. D. 1912-ben készítette a Mezőgazdasági Múzeum (a
millenniumi kiállítás újraépített történelmi csarnoka), belső berendezésének
a monumentális épülethez illő terveit. 1916-ban - IV. Károly koronázásán - a
koronázási útvonal és a Szentháromság tér dekorációját tervezte.
Az első világháború után Gy. D. munkásságát is befolyásolták a már 1910
körül jelentkező új eklektikus, neobarokk stílusirányzatok. A Hangya
irodaház (Bp., Közraktár u. 30., 1920.) homlokzata németországi üzletházak
mintáit követi, a keszthelyi Balaton Múzeum (1920-28) és a debreceni Déri
Múzeum (1923-29) a helyi hagyományokhoz igazodó klasszicizáló barokk felé
mutat. Budapesten több családi házat tervezett neobarokk stílusban A kor
reprezentációs igényeit kielégítő épület a philadelphiai (1926) és a
barcelonai (1929) világkiállítás magyar pavilonja és belső berendezésük.
Az 1930-as évek végétől következik Gy. D. legérettebb korszaka. Bár nem
kapcsolódott a Bauhaus építészeihez, mégis sikerült beilleszkednie a modern
építészet világába, anélkül, hogy régebbi alkotásainak hátat fordított
volna. Jelentős sikereket ért el a brüsszeli és a párizsi világkiállítás
magyar pavilonjaival (1935 és 1937).
A második világháború után Györgyi Balatonalmádiban, visszavonultan élt.
Utolsó megvalósult terve a balatonalmádi iskola (1948).
Hagyatékát a Kiscelli Múzeum építészeti archívuma és a Magyar Építészeti
Múzeum őrzi. Fő műve
Új magyar építőművészet I-II. Bp., 1935-38.
Irodalom
KUBINSZKY Mihály: Gy. D. Architektúra sorozat. Bp., 1974.; Gy. D. építész
1886-1961.; Az OMF Magyar Építészeti Múzeumának kiállítása. Katalógus.
Szerk. FÜLÖP Csilla, HADIK András, PUSZTAI László. Bp., é.n. Hajdú Virág